Kända verkstaden EV Clinic har avslöjat mystiska felet med Fords problemmotor. Verkstäder litar på felkoder – som kan bero på något helt annat. Istället för att byta dyra delar kan en lödkolv lösa problemet.
När Ford lanserade de hyllade Ecoboost-motorerna belönades företaget med flera utmärkelser. Motorn vann bland annat det prestigefyllda priset “Årets Motor”. Ägare uppskattade dess kombination av bränsleeffektivitet och prestanda, och därför valde Ford att utrusta flera modeller med den. Men några år efter lanseringen började bilarna och främst motorn få mer och mer problem.
Det största problemet med motorn är att den har en speciell konstruktion där kamremmen går i olja. Denna design har visat sig med åren inte vara särskilt smart, då kamremmen lätt går sönder och att byta kamremmen tar cirka sex timmar och kostar ungefär 25 000 kronor. Men detta är inte det enda bekymret motorn har. Flera av modellerna som utrustats med Ecoboost har på senare tid fått problem med olika felkoder vilket gjort att motorlampan har tänts. Tidigare har orsaken till dessa fel varit oklar. Nu menar dock den kroatiska verkstaden EV Clinic att de har hittat svaret på problemet.

EV Clinic har tidigare fått stor uppmärksamhet som specialister på elmotorer och batterier och var de som lyckades hitta felet på Hansjörg von Gemmingens Tesla som rullats över 210 000 mil. Men nu visar det sig att de även är duktiga på bilar med enbart en förbränningsmotor.
Kroaterna tror att deras avslöjande skulle potentiellt kunna hjälpa runt fyra miljoner bilägare och de främst drabbade modellerna är Focus, Fiesta och Mondeo. Enligt deras analys handlar det om två känsliga kontakter på bilens kretskort som går sönder på grund av de kraftiga vibrationerna från motorn. De komponenter Ford valt att använda klarar helt enkelt inte av belastningen. När kontakterna går sönder bryts kommunikationen med bilens Canbus-system. Det gör i sin tur att bilen inte får all information den behöver och kan inte längre förstå om motorn svarar korrekt och därför tänds motorlampan efter ett tag.
Att byta ut de trasiga komponenterna kostar runt 500 kronor, men det är bara en tillfällig lösning. Kroaterna menar att problemet däremot går att lösa med ett enkelt ingrepp med en lödkolv som permanent förstärker de känsliga kontakterna. Då betalar man bara för arbetet och du kommer med stor sannolikhet aldrig behöva byta ut komponenten igen.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.