Mystiskt batterifel har drabbat över 2000 Teslaägare i Sydkorea. Nu sitter de fast med elbilar som inte går att ladda fullt. Felet har utlöst massprotester och krav på att företaget återkallar elbilarna. Misstankar finns om att en special batteribatch kan ligga bakom.
Över 2000 Teslaägare i Sydkorea har drabbats av ett mystiskt batterifel som gör att deras bilar inte kan laddas fullt. Felet, som kallas BMS_a079, begränsar batteriets laddning till runt 50 procent. Det har lett till massprotester på nätet, där ägare kräver återkallelse eller gratis batteribyten. En namninsamling har redan samlat över 14 000 underskrifter. Och för vissa ägare har det gått så långt att man övergett sina elbilar.
– Felet dök först upp den 27 juni, och mitt bilbatteri byttes mot ett nyrenoverat batteri. Men samma fel kom tillbaka bara tre månader senare. Efter första batteribytet sjönk min fulla räckvidd från 450 kilometer till 408 kilometer, säger en Model 3-ägare i Koreas största Teslaforum, med över 330 000 medlemmar, enligt Korea Joongang Daily som rapporterar om missnöjet. Korea Joongang Daily är den engelskspråkiga utgåvan av en av landets största dagstidningar.

Problemet gäller framför allt Model 3 och Model Y från 2020 och 2021. Men Korea Joongang Daily hävdar att det också dykt upp i den nyligen lanserade Model Y Juniper. Totalt uppges 2 080 Teslor ha drabbats i Sydkorea, varav 846 Model 3 och 1 234 Model Y enligt Koreas konsumentbyrå. Varför felet blivit så frekvent i Sydkorea är hittills en gåta.
Kundernas ilska har också fått regeringen att reagera. Transport- och miljödepartementen övervakar nu situationen och överväger att dra in Teslas statliga subventioner om företaget inte tar ansvar.
– Vi kan inte fortsätta ge subventioner till bilar som missgynnar konsumenter. Vi överväger till och med att dra in subventioner beroende på Teslas åtgärder, säger en tjänsteman som ansvarar för elbilsstöd på miljödepartementet enligt Korea Joongang Daily.
Teslas batterigaranti gäller i åtta år eller 16 000 mil. Tesla erbjuder i nuläget “nyrevonerade” batterier som ersättning. Det är återuppbyggda batterier som kan ha kortare livslängd och lägre kapacitet. Men för vissa gäller inte batterigarantin längre. För elbilar utanför garantin kostar ett nytt batteri runt 30 miljoner won, motsvarande cirka 200 000 kronor. Det har fått vissa ägare att ge upp sina bilar helt.
Problemet förvärras av Teslas begränsade service i Sydkorea. Trots kraftigt ökade försäljningssiffror finns bara 14 servicecenter i landet och åtta provinser saknar helt anläggningar. Vissa BMS-fel har tagit över två år att reparera och flera ägare har fått återkommande fel på sina elbilar trots att de ska ha fixats. Tusentals drabbade ägare menar att situationen är ohållbar och kräver att Tesla återkallar hela 2021-årgången av Model 3 och Model Y.
På forum och sociala medier har Teslaägare i Korea börjat spekulera i vad som kan ligga bakom det återkommande batterifelet. På Reddit och i ägargrupper diskuteras teorier om att det främst är 2021-årgångens Model 3 och Model Y som drabbas, och att problemen sprider sig snabbt. En hypotes är att de tidiga battericellerna från Panasonic (NCA-modellen) har många felaktiga celler och därför fallerar.
BMS_A079 occurrence in Korea
by u/hanpark27 in TeslaLounge
En annan teori pekar på Teslas batteripaketsdesign, där kablar som svetsats mot cellerna exponeras och kan rosta, vilket leder till fel. En tredje variant handlar om att cellerna placerats upp och ner i paketen, vilket kan göra dem känsliga för fukt och gradvis försämra batteriets kapacitet. Ägarna har samlat data under flera månader och det verkar tydligt att problemet främst gäller 2021-bilar.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.