Mystiska skillnaden: Här får Biltema toppbetyg

Biltema får toppbetyg på Google trots bottennappet på Trustpilot. Samtidigt anklagas Trustpilot för att ta betalt för att ta bort negativa recensioner.
Att betala för våra tjänster ger inte ett företag möjligheten att ta bort, återställa eller ändra recensioner, säger en talesperson från Trustpilot till Carup. 

Nyligen kunde vi på Carup rapportera att Biltema, tillsammans med flera andra stora svenska företag, har ett mycket lågt betyg på omdömessajten Trustpilot. I skrivande stund har Biltema 727 omdömen och ett snittbetyg på 1,8 av 5, ett betyg som Trustpilot själva klassar som ”dåligt”.

Det låga betyget är skiljer sig kraftigt om man jämför det med Biltemas omdömen på Google, där företaget istället har ett genomsnittsbetyg på 4,2 av 5. Det har skapat reaktioner bland läsare som kontaktat Carup och hävdar att företag kan ta bort negativa recensioner från Trustpilot, något som Biltema inte skulle ha gjort.
– Jämfört med betyget på exempelvis Google, som ligger på 4,2, så säger siffrorna snarare mer om Trustpilot än om Biltema. Det är känt sedan flera år att Trustpilot har ett oseriöst upplägg som låter betalande företag att ta bort negativa recensioner, så sådana, något bättre informerade typer, som jag använder helt enkelt inte den tjänsten, skriver en läsare. 

På Trustpilot har Biltema bara 1,8 av 5 i betyg. Det skiljer sig enormt mot företagets betyg på Google som ligger på 4,2 av 5.

Trustpilot tillbakavisar helt anklagelserna om att det skulle vara möjligt för företag som abonnerar på tjänsterna att påverka sina recensioner.
– Att betala för våra tjänster ger inte ett företag möjligheten att ta bort, återställa eller ändra recensioner – eller några andra särskilda privilegier relaterade till hur vi bearbetar eller prioriterar flaggat innehåll. Undersökningar och resultat hanteras på samma sätt, oavsett om de involverar en betalande kund eller inte, säger en talesperson från Trustpilot till Carup. 

En annan sak som sticker ut med Trustpilots recensioner är att antalet omdömen verkar inte ha ett tydligt samband med hur många kunder ett företag har. Ikea, som är ett av världens största företag, har endast 6 918 omdömen, medan Riddermark Bil som säljer 60 000 bilar om året har över 13 000. Trustpilot anser däremot inte det som något konstigt.
– Det finns flera faktorer som kan påverka hur många recensioner ett företag har på sin Trustpilot-profil. Räckvidden och allmänhetens kännedom om ett företag kan också påverka antalet recensioner de får, tillsammans med dess engagemangsnivå när de använder vår plattform. Företag kan skicka inbjudningar via vår plattform, men antalet recensioner beror på om konsumenter väljer att skicka in, säger en talesperson på Trustpilot till Carup.

Trustpilot har även tidigare fått kritik. Tidningen Resumé avslöjade i en granskning att det är mycket enkelt att köpa falska femstjärniga recensioner på betygsplattformen. Trustpilot valde att besvara kritiken så här:
– Inget system är idiotsäkert. Men vi håller inte med om att vårt system inte fungerar, sade en talesperson till Resumé.

Så här tycker kunder på Trustpilot om olika företag:

FöretagAntal omdömen:Betyg:
Biltema7201,8
Blocket1 2781,2
Ikea6 9181,6
Thansen1 0354,2
Jula7141,7
Riddermark Bil13 2064,5
Carla1 0244,6
Lendo3 2754,4
Elgiganten3 4751,5
Power49 8224,2
Källa: Trustpilot

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt