Mystiska felet knäckte Toyotas odödliga motor

Motorexperten plockar isär en berömd Toyota-motor. Vanligtvis är den känd för att vara extremt pålitlig, men detta exemplar knäcktes till slut.
– Detta är den första trasiga 5VZ-motorn jag någonsin har undersökt, säger Eric Berg. 

I en video från Youtube-kanalen I Do Cars, plockar Eric Berg isär en 3,4-liters Toyota-motor. Den japanska tillverkaren är känd för att bygga pålitliga motorer. Den sexcylindriga motorn är känd för att vara nästan odödlig, men på något mystiskt sätt knäcktes detta exemplar.
– Detta är förmodligen min favorit Toyota-motor någonsin, säger Eric. 

Motorn är från 1995 och kördes fram till 2004 enligt motorexperten. Han vet inte vilken bil den satt i, men det kan ha varit en 4Runner, en Tacoma eller en Tundra.
– Detta är den första trasiga 5VZ-motorn jag någonsin har undersökt, säger Eric. 

Eric vet inte vad exakt som är fel med V6:an, men det är något han nu tänker ta reda på. Det första experten gör är att ta loss tändstiften. När Eric tar en närmare titt på dem hittar han ingenting som ser skadat eller trasigt ut.
– De ser alla helt okej ut, vilket är något du vill se, säger Eric. 

Han fortsätter undersökningen och tar en titt under motorns två ventilkåpor och får då se kamaxlarna som ser ut att vara i ett okej skick. Eric kan inte se några metallrester eller smutsig olja som hade kunnat ge ledtrådar om varför motorn gick sönder. 
– Än så länge ser det bra ut, säger Eric. 

Även när Eric tar loss motorns två topplock upptäcker han inga fel. I stället imponeras han av cylindrarnas skick.
– Wow, det är sånt som drömmar är gjorda av, säger han. 
Men när han sedan undersöker en av kolvarna lite närmare upptäcker han att något inte står rätt till. I stället för att stanna på rätt plats när han slår på den, rör den sig.
– Oj, det är en trasig vevstake. Detta är inte bra, säger Eric.

När han sedan tar loss oljetråget och tittar i det, upptäcker han flera större metallbitar.
– Oj, det här är riktigt dåligt, säger Eric.
Eric hittar bland annat flera delar från den trasiga vevstaken. Han skruvar sedan loss alla motorns vevstakar och upptäcker ganska snabbt vilken som är trasig.
– Det här är vad vi kallar en katastrof, säger Eric. 

Varför felet uppstod är mystiskt. Motorexperten tror att vevstaken någon gång böjt sig, vilket gjorde att den till slut gick sönder helt med haveri som följd.
– Jag tror att motorn måste ha sugit in vatten, eller så har bränsleinsprutningen fastnat på något sätt, säger Eric.
LÄS MER: