Mystiska elfel spökar i husbil för 3 miljoner

Torbjörns husbil har fått Gremlins. Mystiskt elfel hemsöker deras semesterdröm. 
– Husbilen är fantastisk, men elsystemet är en mardröm, säger Torbjörn Andersson.

Under andra världskriget snackade amerikanska och brittiska stridsflygare om att man sett små varelser som tuggade sönder viktiga ledningar. Efter kriget instämde piloter från flera länder. Alla hade sett dem och de döptes till Gremlins. Under 1980-talet kom två filmer med samma namn och nu verkar det som Gremlins hemsöker Kabes Imperialhusbilar. 
– Vi har haft sex husbilar. Sedan köpte vi den här Imperial. Den kostade tre miljoner kronor och då vill man att det ska fungera, säger Torbjörn Andersson.

Hans familj hade tidigare haft en Kabe som krånglat lite. Då slog de till och bytte upp sig till en av företagets lyxmodeller. Kabe Imperial är en rullande strandbungalow.
– Först var inte bilen komplett. Vi fick köpa till batterier för 30 000 kronor och en extra solcell, säger Torbjörn Andersson.

Kabe Imperial är en riktig drömhusbil. Men familjens rullande sommarstuga har drabbats av mystiska elfel som kullkastade semesterplanerna.

Familjen hann knappt ut på vägarna och slå läger innan bekymren haglade över dem. De verkade nästan som om husbilen levde sitt eget liv.
– Det började att strula ganska snabbt. När vi skulle lägga oss gick det inte att släcka lamporna. Föreställ dig själv att vara på semester och inte kunna släcka lyset på kvällen. Alla som var på campingen kunde titta rakt in, säger Torbjörn. 

Han berättar om en touch screen som inte fungerar. Dessutom går det ibland inte att stänga av bilen. Plötsligt startar olika system utan förklaring. 
– Sedan gick inte husbilen att stänga av. Vindrutetorkarna gick på full effekt och det var ett fasligt liv. Vi fick ringa till akutservice som kom ut efter några timmar. De tog ut batteriet, men bilen fortsatte. Till slut gick det att släcka den, men det har varit ett hemskt elände, säger Torbjörn.

Han har gjort allt i sin makt för att hitta felet. Inte ens återförsäljaren förstår vad som är galet. Och hela tiden dyker det upp nya märkliga fenomen i hans miljonprojekt.
– Sedan dyker felen upp hela tiden. Vattnet fungerar inte och det är en rad andra märkliga bekymmer som inte går att förklara, säger Torbjörn. 

Semesterplanerna fick skrotas. Torbjörn och hans familj ville inte ge sig ut på ett äventyr med en opålitlig husbil.
– Vi skulle ha åkt ner till Italien i sommar. Nu blev det inte av, man vill inte åka med en husbil som det inte går att lita på. Vi har haft den inne hos handlaren sex eller sju gånger. Både vi och dem tycker att det är lite pinsamt, säger Torbjörn. 

Efter flera vändor hos återförsäljaren hörde han av sig till Kabe. 
– Vi har varit i kontakt med Kabe. Enligt dem har det med oss att göra, hur vi använder och hanterar husbilen. Men det låter inte troligt, vi har haft flera husbilar tidigare och är vana. Sedan har vi pratat med andra som har Imperial. De upplever samma bekymmer med elsystemet.

Hos Kabe är man inte helt främmande för felet. De lovar att försöka hjälpa Torbjörn och andra drabbade. 
– Ofta är det här handhavandefel. Om de kan återkoppla till oss så kanske vi kan avhjälpa det, säger Alf Ekström, vd på Kabe.

Men det har redan Torbjörn Andersson gjort. Han har varit i kontakt med den svenska husbilstillverkaren. 
– Vi har varit i kontakt med dem flera gånger, det händer ingenting, säger Torbjörn.

Trots allt vill inte Torbjörn ge upp sin relation med Kabe. 
– Kabe ska komma med en ny modell 2026 med ett nytt elsystem, den skulle vara intressant. Det är en underbar husbil, men elsystemet är en mardröm, avslutar Torbjörn Andersson.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt