Mystisk upptäckt i Volvos återkallade olycksbil

Volvo återkallade tusentals XC40-bilar i Norge för något år sedan. Nu har flera mystiska upptäckter gjorts i en av de återkallade elbilarna.
– Flera kablar har kapats, säger Simen Huse.

Den senaste tiden har flera allvarliga bilolyckor med Volvobilar inträffat i Norge. Många ägare uppger att bilarna plötsligt har accelererat av sig själva, och vid ett av fallen omkom en 63-årig man. Olycksbilen, som mannen körde, var en av de 5 388 norska XC40-bilar som återkallades i Norge under 2022. Efter olyckan har elbilen undersökts av experten Simon Huse som nu har gjort flera märkliga upptäckter i den återkallade elbilen.
– Flera kablar har kapats. Vissa har skarvats eller placerats utanför sina kontakter, och en jordledning har flyttats till en ny jordpunkt vid mittkonsolen, säger Simen Huse på Simco, som har undersökt Volvon efter dödsolyckan till Motor.

Volvon reparerades 2022 på en Volvoverkstad i Oslo. Norska Motor har frågat Volvo exakt vad som gjordes med bilen under återkallelsen, men företaget uppger att de inte hittade några defekter. Återkallelsen ska, enligt Volvo, ha genomförts i förebyggande syfte.
– Instruktionen i återkallelsen var att även om inga fel hittas på bilen, skulle vissa modifieringar göras. Detta är vanlig praxis vid återkallelser. I denna återkallelse var instruktionen att sätta in en ny kabelkoppling kopplad till gaspedalsensorn, för att förhindra att vatten tränger in i kretsen. Detta gjordes på bilen. Dessutom inspekterade vi gaspedalen och dess kontakt för korrosion. Ingen korrosion eller andra fel hittades på bilen som kunde kopplas till olyckan, svarar Volvos presskontakt Henrik Juel Teige till Motor. 
LÄS MER OM UTREDNINGEN HÄR: LÄNK TILL MOTOR

 För ett år sedan störtade en Volvo XC40 ut från fjärde våningen på ett p-hus i Norge där föraren dog.
Bente Karlbergs Volvo XC40 gasade plötsligt ut ur garaget in i skogen när hon satt bakom ratten. Foto: Viking

Varför verkstaden flyttade elbilens jordledning till en ny punkt ska, enligt Volvo, ha varit i enlighet med instruktionerna. Men när Motor bad att få se exakt vilka instruktioner som gavs till verkstaden fick de ett bestämt nej som svar.
– Detta är konfidentiell information som vi inte delar med media, svarar Teige till Motor.

Simen Huse, som gjort de märkliga upptäckterna i Volvon, är förvånad över att Volvo inte delar med sig av informationen. Enligt honom har fler ändringar gjorts på elbilen än vad företaget själva uppger.
– Förändringarna vi ser på den här bilen är mer omfattande än vad Volvo beskriver i sina uttalanden, säger Huse.
– Det måste då ligga i allas intresse att belysa saken så bra som möjligt. Det är självklart viktigt att veta vad Volvo har gjort på sina verkstäder i samband med en större återkallelse som rör problem med fukt i elektroniken och plötslig acceleration, fortsätter Huse. 

Han är dessutom inte alls imponerad av reparationer som utförts på Volvon.
– När vi tar bort eltejpen som är virad runt kablarna kan vi se lösa ändar som sticker ut ur kontakterna, vi kan se kablar som har skarvats med kabelskarvar och vi hittar kablar som är utsatta för skav och slitage. Ett mer noggrant arbete borde ha gjorts här för att skydda mot både fukt och skav, säger Huse. 

Volvo uppger att de har delat alla instruktioner för återkallelsen med polisen och norska Statens vegvesen. Enligt Motor ska dessa dock inte ha inkluderats i olycksrapporten från Statens vegvesen. Volvo har fått ta del av Simen Huses kritik mot reparationen och svarade så här.
– Vi kan inte kommentera overifierade uttalanden från tredjepartsaktörer i denna fråga, skriver Henrik Juel Teige.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt