Musks drag efter raset: Ska lyssna på kunderna

Tesla har ofta fått kritik för att ignorera sina kunder. Men efter flera svaga försäljningsperioder verkar företaget börja lyssna.

Tesla har haft det tufft med försäljningen de senaste månaderna. Under första halvåret sjönk leveranserna av deras bilar med 13 procent globalt. Det innebär att företaget nu ser ut att få sin andra årsvisa nedgång i rad. Efter alla problem verkar det som om Elon Musk har blivit ödmjuk, och kanske förstår hur viktigt det är att verkligen lyssna på sina kunder.

Elon Musk uppmanar nu sina anställda att engagera sig mer i kundernas problem. I ämnesraden på ett mejl till Teslas interna distribution från torsdag kväll skrev Musk:
Det är viktigt att sätta sig in i dessa problem och åtgärda dem.

Handelsblatt fick ta del av mejlet. Och i själva texten länkade Elon Musk till ett av hans egna inlägg på X, där han bad kunder om feedback.
– Vänligen svara på detta inlägg och berätta om alla svårigheter ni haft vid köp av en Tesla,
skrev Musk till sina 225 miljoner följare.

Och feedback kom. Under Elon Musks inlägg finns över 64 000 kommentarer i dagsläget. Klagomålen sträcker sig från tekniska problem till kritik mot leveransprocessen och klagomål på Teslas kundservice.
– Det är nästan omöjligt att nå företaget, skrev en användare.
Folk får inga svar på sina frågor och kan inte nå företaget i svåra situationer… kunderna lämnas helt ensamma, skrev en annan.

Tesla-kunder har tidigare riktat mycket kritik över att de inte fått svar från företaget på sina klagomål. Och i augusti lanserade företaget en ny portal där Tesla-ägare kan lämna feedback av alla slag – även om problem med service, autopilot eller försäkring.
– Ett enhetligt feedbacksystem är avgörande för oss för att förbättra vårt E2E-erbjudande, kommenterade Raj Jegannathan, som är försäljningschef, på X.

Om detta räcker för att ge Tesla ett bättre rykte – eller till och med högre försäljning – är svårt att säga i förväg. Men just nu kan det inte skada att försöka. Även Teslas robot Optimus får just nu utstå mycket kritik. Och när man har gått från raketförsäljning till minusresultat måste man göra något, och att börja med att lyssna på sina kunder är åtminstone ett steg i rätt riktning.


Dela med dig av Carup

Senaste nytt