Motorn höll i 46 000 mil – då hände detta

En Toyota V8-motor havererade mystiskt efter 46 000 mil. För att hitta orsaken till haveriet plockades den isär av en mekaniker.
– Jag vet vad som hände, men jag har ingen aning om varför det hände, säger Eric.

Vad som räknas som en hög körsträcka för en motor skiljer sig från motortyp till motortyp. För en del bilar med en mindre trecylindrig motor anses en körsträcka på över 20 000 mil ganska hög. Men för en Toyota V8-motor som främst sitter i stadsjeepar och pickups är 50 000 mil fortfarande en ganska låg körsträcka. Därför är det extra intressant att få se när en mekaniker plockar isär en av dessa V8-motorer som havererat efter 46 000 mil.
– Jag har sett så många av dessa motorer som har gått längre än 80 000 mil, säger mekanikern Eric Berg.

Det är Eric Berg från Youtubekanalen “I Do Cars” som utför undersökningen av den trasiga 5,7-liters 3UR-FE-motorn från Toyota. Motorn har fyra kamaxlar, fyra ventiler per cylinder och motorblocket är gjort av aluminium. När V8:an fungerade satt den i en Toyota Tundra från 2007.
– Vi ska nu ta reda på vad som är fel med den, säger Eric.

När mekanikern undersöker tändstiften upptäcker han att de är täckta av olja. Dessutom är skicket på dem inte alls bra. Eric Berg undersöker sedan insuget och får då syn på insugsportarna, som faktiskt fortfarande är väldigt rena.  
– Allt ser faktiskt riktigt bra ut, säger han.

Eric tar sedan loss en av ventilkåporna. Först ser det ut som att kamaxlarna är i ett bra skick, men när han undersöker dem närmare ser han en sak som tyder på ett stort problem. Enligt Eric saknas den ena kamaxelbulten.  
– Bulten verkar ha gått av helt, säger Eric.

Mekanikern upptäcker sedan den avbrutna delen av bulten och fiskar upp den ur motorn. Han tar sedan loss den andra ventilkåpan. Därunder ser allt bättre ut.
– Det saknas inte någon bult här, säger Eric.

Han tar sedan en titt på kamkedjorna som är i bra skick. Men på grund av den trasiga bulten verkar det som om ena sidan tappat lite av sin spänning. Eric tar sedan en närmare titt på kamaxlarna, som alla är i bra skick, förutom den som satt vid den trasiga bulten.
– Detta trodde jag faktiskt inte alls, säger Eric.

Eric skruvar sedan loss ett av topplocken och får då syn på cylindrarna, som alla är i ett bra skick trots att motorn har gått nästan 50 000 mil. Men när Eric sedan tar en titt under det andra topplocket bjuds han på en överraskning. Skicket på kolvarna får Eric att tro att de måste ha slagit i insugsventilerna på grund av kamkedjan som inte satt helt spänd.
– Det syns tydligt att kolvarna är skadade, säger han.

Erics teori bekräftas när han tar en titt på ventilerna som är böjda. Eric plockar sedan isär resten av motorn, som fortfarande är i utmärkt skick. Efter det känner han sig klar med undersökningen. Enligt mekanikern gick motorn sönder på grund av den trasiga bulten, men varför den gick sönder är svårare att svara på.
– Jag vet vad som hände, men jag har ingen aning om varför det hände, säger Eric.
LÄS MER: