Felet kom direkt efter köpet. Nu tar Allmänna reklamationsnämnden ställning.
– Motorlampan började lysa tio minuter efter att köparen lämnade bilhandlaren, står det i anmälan.
En man från Göteborg kom till en lokal bilhandlare. Han var på jakt efter en bil och blev genast intresserad av en BMW 135i. Den var från 2013 och hade rullat strax över 20 000 mil. Bilen kostade 154 900 kronor och det var lite mer än han tänkt lägga på sitt bilköp.
– Bilens annonserades för 154 900 kr men han bad att få köpa bilen för 130 000 kr vilket innebar att han fick rabatt med 24 900 kr. Det framgick tydligt i köpeavtalet och han var medveten om att företaget avstod av alla garantier eftersom han köpt till en extern garanti samt fick en rabatt på 24 900 kr, skriver bilhandlaren.
Bilköparen körde ifrån handlaren. Det dröjde inte mer än tio minuter innan motorlampan började lysa. Det kom som en blixt från klar himmel och han kontaktade genast bilhandlaren.
– Han ringde säljaren som bad honom att komma tillbaka. Företaget hjälpte till att rensa felkoden och hänvisade till Garantigruppen i Norden, står det i köparens anmälan.

Bilhandlarens översyn räckte inte långt. Snart började motorlampan att lysa igen. Då vänder köparen sig till en verkstad för att hitta en lösning på problemet.
– Han bokade tid på en auktoriserad verkstad för att felsöka bilen. Prisförslaget skickades till kreditgivaren men som nekade att ersätta honom. Säljaren nekade ersättning men erbjöd att köpa tillbaka bilen för 115 000 kr.
Det förslaget gick inte köparen med på. Han hade knappt kunnat använda sin bil och skulle förlora 15 000 kronor på affären. Dessutom gjorde verkstaden en ny felsökning och kom fram till att det var topplocket som behövde bytas ut.
– Han bad verkstaden att byta ut delen men motorlampan fortsatte att lysa efter det. Verkstaden felsökte och skickade ett nytt prisförslag till handlaren. Ärendet blev avslaget. Säljaren erbjöd 3 000 kr, vilket inte är i närheten av de 22 537 kr som reparationen kostade, står det i anmälan.
Bilhandlaren motsatte sig kravet. Man menade på att köparen avsagt sig garantier när han prutade ner priset.
– Företaget nekade ersättning efter att köparen skickat in ett felsökningsprotokoll som visar att skadan inte föll inom ramen för garantivillkoren, skriver bilhandlaren.
Efter sammanträdet kommer Allmänna reklamationsnämnden fram till att ge anmälaren/köparen rätt.
– Det är utrett att topplocket behöver bytas, vilket utgör ett köprättsligt fel. Felet visade sig kort efter köpet då köparen kört 112 mil med bilen. Bilhandlaren har inte gett in någon utredning som motbevisar att felet är ursprungligt. Köparen har därmed rätt att häva köpet, skriver ARN i sitt beslut.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.