EU har backat från förbudet mot nya bilar med förbränningsmotorer år 2035. Men bensin- och dieselmotorerna är inte helt räddade. Många motorer förbjuds redan nästa år.
EU har rivit upp planerna på ett totalförbud mot förbränningsmotorer från 2035. Beskedet har beskrivits som en lättnad för bilindustrin. Men i praktiken förändrar det väldigt lite. För redan långt innan dess kommer många motorer ändå att bli förbjudna i Europa. Alla nya bilar som säljs i dag uppfyller utsläppskraven i Euro 6. Men i november nästa år införs Euro 7, en betydligt strängare miljöstandard.
Till en början gäller den bara för helt nya modeller som lanseras efter att reglerna träder i kraft. Befintliga modeller får fortsätta säljas som tidigare åtminstone tillfälligt. Den andningspausen blir dock kort. I november 2027 måste alla nya bilar som säljs inom EU klara Euro 7-kraven, även modeller som funnits på marknaden i flera år. Då står tillverkarna inför ett val att bygga om motorerna så att de klarar kraven eller sluta sälja dem helt.

Alla motorer kommer inte gå att rädda. Vissa klarar de nya gränserna med mindre justeringar, medan andra kräver omfattande tekniska ingrepp. I slutändan handlar det om ekonomi. Om kostnaden för att anpassa en motor blir för hög i relation till försäljningen är det ofta enklare att lägga ned modellen. Det är här många klassiska motorer riskerar att slås ut.
Större bensinmotorer utan hybridstöd, särskilt sugmotorer, har svårast att klara Euro 7. Reglerna ställer hårda krav inte bara på utsläpp i testcykler, utan även vid kallstarter och verklig körning på väg. Flera modeller pekas redan ut som möjliga förlorare. Alfa Romeo Giulia och Stelvio bedöms försvinna från Europa runt 2027. Porsche 911 GT3, med sin sexcylindriga sugmotor utan elektrifiering, kan få svårt att leva vidare. Detsamma gäller Audi RS 3 med femcylindrig motor, Alpine A110 och Ford Mustang med V8.

Gemensamt för dem är att de saknar hybridlösningar och bygger på motorer som blir allt svårare att förena med framtidens utsläppskrav. Och det är också själva syftet med Euro 7, att pressa bort de motorer som släpper ut mest även om förbränningsmotorn som teknik fortfarande är tillåten. Det är här EU:s beslut att riva upp totalförbudet får sin verkliga innebörd.
Förbränningsmotorn blir förvisso kvar på pappret men med stora begränsningar. Nya bensin- och dieselbilar kan kräva dyra syntetiska bränslen, hårdare materialkrav och i praktiken någon form av elektrifiering. Förbränningsmotorn förbjuds alltså inte rakt av. Men många av de motorer som entusiaster förknippar med ljud, karaktär och unika köregenskaper riskerar ändå att försvinna från nybilsmarknaden långt innan 2035.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















