Två av världens mest extrema SUV:ar har ställts mot varandra i ett dragrace. Det handlar om Ferrari Purosangue och Lamborghini Urus. Två tunga, snabba och ruskigt dyra bilar.
Under huven har Ferrarin en klassisk V12 på 725 hästkrafter som är en motortyp som nästan försvunnit i dagens tid av el och turboladdning. Lamborghinin kontrar med en 4-liters V8 med turbo som ger 666 hästkrafter. På pappret är Ferrari alltså starkare. Men Lamborghinins motor levererar sitt vridmoment tidigare, vilket kan göra skillnad när det gäller att få fart snabbt.
Bilarna väger strax över två ton och båda har avancerad fyrhjulsdrift som hjälper dem att få ner kraften i backen. Från stillastående start är det minimalt med hjulspinn. De skjuter iväg som sportbilar trots sin storlek. I kvartsmilen, alltså drygt 400 meter, klockar båda in på tider runt 11 sekunder. Det är snabbare än många sportbilar, och det säger en del om vad de här SUV:arna är kapabla till.
Vid en rullande start i 80 km/h är det jämnt igen men Ferrarin plockar upp fart lite snabbare. Lamborghinin visar däremot sin styrka när det gäller att bromsa. Från 100 km/h stannar den på kortare sträcka än Ferrarin. På längre rakor har Ferrari dock ett övertag tack vare sin högre toppfart på över 310 km/h jämfört med Lamborghinins 306 km/h. Men Lamborghini har redan “löst det” och släppt en ny version, Urus SE. Det är en laddhybrid med ännu mer fartresurser, trots att den är tyngre.
Prislappen mellan dessa super-SUV:ar skiljer också rejält. Urus kostar från cirka 2,8 miljoner kronor i USA. Och Ferrarin över 4,6 miljoner. Men då får man också något unikt eftersom det här är den enda SUV:en på marknaden med en V12. Vem som vann racet? Det beror på hur man ser det. En är starkare, den andra bromsar bättre – avgör själv.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.