Momschock för företag: ”Förbannad”

Tjänstebilsexperten Ronny Svensson slår näven i bordet. Nu kräver han att politikerna lättar på momschocken som drabbar förmånsbilar och lätta lastbilar. 
– Man blir förbannad, svenska företag får betala sju miljarder för mycket i moms på grund av detta, säger experten. 

Momsreglerna har ändrats för personbilar och lätta lastbilar som leasas av företag. Tidigare fick företag lyfta halva momsen på leasade personbilar som rullar som förmånsbilar och för lätta lastbilar. Sedan tog Skatteverket bort den här förmånen. Nu kräver Ronny Svensson på Ynnor AB att politikerna och Skatteverket tar tag i saken.

– Man får inte lyfta någon moms på lätta lastbilar. Tidigare fick man lyfta halva. Den stora grejen är att man tar bort det här och det drabbar företag. Det är något som behöver justeras nu, det krävs ingen utredning bara att någon gör det, säger han.

Många svenska företag drabbas nu av momschocken. Enligt Ynnor AB kostar det företagen 6-7 miljarder kronor per år.

Den som har finansiell leasing får enligt Skatteverket inte lyfta någon moms alls. För operationell leasing gäller fortfarande att halva momsen kan dras av. Vi talar med Skatteverket  och skjuter frågan till politikerna. 
– Ni får prata med Finansdepartementet om den här saken, svarar Skatteverket. 

Vi har därefter sökt Finansdepartementet upprepade gånger utan svar. Samtidigt är Ronny Svensson på krigsstigen. Enligt hans beräkningar får svenska företag betala nästan sju miljarder kronor för mycket i moms på grund av våra grumliga skatteregler kring lätta lastbilar. 
– Lätta lastbilar har med arbete att göra. Att man inte får lyfta halva momsen på det är helt otroligt märkligt. Nu måste vi ändra detta snabbt så att vi får samma regler och lagstiftning som i övriga EU, säger Ronny Svensson. 

En vanlig elbil blir 600 kronor dyrare varje månad för företagen.

Nyligen gick Skatteverket ut med att man stoppade rätten att lyfta halva momsen på leasingbilar. Enligt Skatteverket ska istället leasingavtal med finansiell leasing ses som avbetalningsköp. För företag som har förmånsbilar blev det ett stort bakslag.
– Skatteverket har nu för andra gången på drygt ett år publicerat ett nytt ställningstagande om finansiell leasing och mervärdesskatt på grund av domar i EU. Detta visar att myndigheten tar frågan på största allvar och kommer att ogiltigförklara momsavdrag på finansiell leasing – men det är lagstiftaren som har det yttersta ansvaret, säger Ronny Svensson.

Ronny Svensson har länge kämpat för att företagen ska kunna lyfta halva momsen på lätta lastbilar. Enligt honom är regelverket en dinosaurie som på något märkligt sätt överlevt alla typer av naturkatastrofer. 
–  Reglerna som styr moms på bilar är nämligen i grunden oförändrade sedan 1968. Det innebär att hela systemet vilar på föråldrade principer, utan tydlig lagstiftning eller rättspraxis. Nu är Praxis för momsavdrag till inte gjort.

Ronny Svensson menar på att regelverket lätt kan göras om. Det skulle gynna företagen. 
– Konsekvenserna blir särskilt stora för personbilar och lätta lastbilar – de fordon som flest företag i Sverige är beroende av. Följande effekter kan redan nu konstateras, avslutar Ronny Svensson. 

Så här mycket kostar momsreglerna privatpersoner och företag: 

  • Kostnaden ökar med ca 125 kr per 1 000 kr i leasingavgift. För en elbil: ca 600 kronor per månad. För en lätt lastbil: ca 400 kronor per månad.
  • Den årliga merkostnaden för svenska företag beräknas till 6–7 miljarder kronor.
  • Företagen tvingas hantera detta genom ökade löneavdrag för förare, högre totala kostnader och försämrad konkurrenskraft.
  • Leasingmarknaden och nybilsförsäljningen påverkas negativt. Även omställning till fossilfri bilinvestering påverkas mycket negativt.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt