Missen vid däckbyte på elbil – nota på 570 000 kr

Farliga missen vid däckskifte på elbilar. Ägare fick mardrömsnota på 570 000 kronor. 
– Jag har sett en del skador på elbilar, säger Oskar Bech på Däckpartner.

Däckbranschen varnar alla elbilsägare. Man bör inte skifta vinterdäck själv utom du inte har total kunskap om vad som krävs. 
– Om du skadar batteriet och cellerna börjar läcka kan det uppstå brand, säger Dennis Alexis, Operativt ansvarig på Scandinavian Tire & Rim Organization.

Ett fall från Norge har fått mycket uppmärksamhet. Där skiftade en elbilsägare själv sina däck. Han saknade kunskap och skadade batteriet. Eftersom skadan var självförvållad vägrade försäkringsbolaget att stå för kostnaden. Notan slutade på hela 570 000 kronor.
– Det är superviktigt att man inte lyfter en elbil fel. Om man skadar ett batteri och det uppstår en läcka på cellerna finns det stor brandrisk. Branden behöver inte uppstå direkt, det kan ta några dagar och när den börjar är det mycket svårt att släcka den, säger Dennis Alexis.

Det är en hel del att tänka på när man ska skifta till vinterdäck på en elbil, framförallt när det kommer till hur bilen ska lyftas. Går det snett kan konsekvenserna bli stora. Foto: FDM

Däckbranschen varnar alla som äger elbil. Om du inte har stenkoll. Då ska du ge fan i att skifta på egen hand. 
– Med den här explosionen av elbilar och hybrider har man gjort bilarna tyngre. Då måste du ha nya däckkonstruktioner som klarar vikt och hastighet. Det ställer samtidigt krav på kunnande från de som sköter däckskiftet, därför skulle jag vilja se att de som sysslar med detta har en utbildning och att verkstäderna blev auktoriserade, säger Dennis Alexis.

Eftersom elbilarna är tyngre och har en annan och känsligare konstruktion i underredet är själva upphissandet mer komplicerat. Många elbilar kräver att båda lyftpunkterna hissas upp samtidigt.
– Det kräver att man har mycket kunskap och följer rekommendationer. Men det finns inget förbud mot att byta själv, säger Dennis Alexis.

Däckverkstäder har sett skador

Svenska däckverkstäder har märkt av skiftesskador på elbilar. Hälften av svenskarna skiftar själv hemma. Det är en gammal tradition. Även en del som blivit med elbil tycker om att göra det själva.
– Jag har sett en del skador, framförallt på plastdelar. Det finns inget som säger att man inte ska skifta själv. Men man måste ha kunskap, säger Oskar Bech på Däckpartner i Kristianstad.

Han håller med Dennis Alexis. Det är inte förbjudet att skifta på sin egen elbil. Man måste bara först vara medveten om att det är en konstruktion som skiljer sig mot dem man är van vid. Vissa elbilar kräver speciella lyftpuckar, till exempel Tesla. 
– Det finns inget som säger att man inte ska skifta själv på sin elbil. Men man måste först och främst se till så man vet hur det går till, säger Oskar Bech.

Om något går sönder sitter du illa till. Därför kan det vara bra att vända sig till experterna. 
– Du måste ha en domkraft och lyfta på två punkter samtidigt. Om man gör det på en punkt som med vanliga bilar, då finns risken att det kan gå sönder och då blir det dyrt, avslutar Oskar Bech.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt