Missen som förstör en helt ny vindruta

Expertens varning: Då ska du byta torkarblad annars riskerar du din och andras säkerhet.
– Du bör byta torkarbladen när de börjar bli dåliga, annars kan de få konsekvenser, säger Richard Gavaller på Glasbranschföreningen.

Torkarbladen kan repa din helt nya bilruta. Om du inte är försiktig riskerar du att förstöra rutan och försämra säkerheten. Därför är det viktigt att byta torkarblad så fort de börjar bli slitna.
– Många kör runt alldeles för länge med slitna torkarblad. Det är kanske för att de har blivit så dyra, men det är inte bra och kan ge konsekvenser.

Var uppmärksam på hur torkarbladen fungerar. Alla bilägare ska lägga märken till vissa tecken som signalerar när det är dags att byta dem.
– När torkarbladen blir slitna får man jack i dem. Man ser det ofta genom att det syns sträck på rutan där torkarbladet inte tar riktigt.

Glasexperten Richard Gavaller.

Smuts på vindrutan kan förstöra torkarbladen. Därför ska du inte vara snål med tvätt och spolarvätska.
– Tänk på att göra rutan riktigt ren när du byter torkarbladen. Annars riskerar du att förstöra de nya också, därför ska du också använda mycket spolarvätska så att du inte drar runt smutsen på rutan.
De allra flesta vet att man inte ska gnida grus och smuts mot glas. Ändå åker många runt med smutsiga rutor.
– Om du har mycket smuts på rutan och kör torkarbladen så går de sönder. Därför är det viktigt att se till att den blir tvättad och att man använder rikligt med spolarvätska.

Repor på vindrutan kan vara nästan osynliga. När det är klart och fint väder märker man inte av dem så mycket. Sedan när vädret slår om gör de sig påminda på allvar. Då kan det bli riktigt trafikfarligt.
– Dra inte runt smutsen på rutan, det kan ge repor och det gör sikten betydligt sämre. Allra helst när det är mörkt eller regnigt, då påverkas sikten ännu mer om rutan är dålig.

Repiga bilglas kan vara svåra att känna igen. Det finns tecken att gå efter. Om du misstänker detta så är det bäst att vända sig till närmaste verkstad.
– Om du drar runt smuts så repar det glaset. Man kan se det som en hinna över glaset och. Repor är ett stort problem för trafiksäkerheten. För några år sedan gjorde vi en undersökning med VTI om detta. Nu hörde de av sig igen och frågade om det finns några mätmetoder för att bedöma repiga rutor.

Tyvärr är repiga bilglas fortfarande ett outforskat område.
– Tyvärr finns det inga sådana metoder. Vid besiktningen tittar besiktningspersonen på rutan, men det är bara en visuell kontroll. En sådan här mätmetod skulle vara bra att ha, avslutar Richard Gavaller.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt