Missen i höstkylan – 40 000 i dagsböter

En kvinna i 30-årsåldern gjorde en livsfarlig miss bakom ratten. En miss som i höst kan leda till 40 000 kronor i böter och indraget körkort.

En kvinna i 30-årsåldern körde bil när två personer plötsligt befann sig på ett övergångsställe en frostig och disig morgon i Göteborg, rapporterar SVT Nyheter Väst. Det som började som en rutinresa slutade i en olycka och en påminnelse om hur snabbt vardagliga misstag i vintertrafiken kan få allvarliga konsekvenser.

Det var en kall morgon vilket gjorde att is och imma hade samlats på hennes fönsterrutor. Men 30-åringen skrapade inte bort detta och valde att köra ändå. Det ska ha lett till att hon på ett övergånsställe körde på två fotgängare, en man och en kvinna. Föraren såg inte dem, trots att den ena hade varselväst. Som tur är kom båda fotgängarna undan med lindriga skador men 30-åriga bilföraren åtalas nu.

Den aktuella morgonen vid övergångsstället när olyckan skedde. Foto: Polisen

Kvinnan som körde bilen nekar till brott men erkänner att händelsen inträffade. Men föraren ser på det på ett lite annorlunda sätt. Hon säger i polisförhör att det känns som att fotgängarna som blev påkörda ville sätta dit henne. Hon förklarar också att hon “ändå bett dem om ursäkt flera gånger”, skriver SVT Nyheter. Enligt åtalet ledde hennes vårdslöshet i trafiken till olyckan.

Polisen har tidigare berättat för Carup att många vinterolyckor kan härledas till små misstag som många bilförare tar för lätt på. Johan Alm, trafikpolis, säger att även kortvarig dålig sikt kan räcka för att en olycka ska inträffa.
– Det räcker med en sekunds oförsiktighet. Vi gör alltid en bedömning från fall till fall, men vårdslöshet i trafik är allvarligt, säger Alm.

Att köra med dålig sikt under vintern kan ge rejäla konsekvenser. Lagen är tydlig: vårdslöshet i trafik kan ge dagsböter på upp till 40 000 kronor beroende på inkomst och indraget körkort. Flera fall rapporteras varje vinter där bilister får höga böter för att de kört med frost eller is på rutorna. Även snö på taket kan ge böter upp till 1 500 kronor.

Enligt polisen brukar de titta på om föraren har gjort något försök att skrapa rutorna när de stoppar förare med isig bilruta.
– Ibland har man bara ett litet titthål ovanför ratten, andra gånger har man faktiskt försökt skrapa men misslyckats. Det är viktigt att förstå att varje fall bedöms individuellt, säger Alm.

Missarna som ger dig isiga rutor i onödan

Använder inte luftkonditioneringen på vintern

På vintern behövs väl inte luftkonditioneringen? Jo, det gör den faktiskt, den avfuktar luften i din bil och gör så att du får mindre imma som sedan kan frysa till is på rutornas insida. Om du stänger av AC:n får du mer fukt inne i bilen och större problem med invändig is på rutorna. Dessutom kan AC:n gå sönder om du inte kör den på en hel vinter. Så låt AC:n vara på hela vintern, annars kan det bli dubbeldyrt.

Lämnar kvar snö och blöta mattor

När det är snöigt och moddigt är det mer eller mindre oundvikligt att dra in snö i bilen som sedan smälter till vatten på mattorna. Töm i möjligaste mån ut vattnet från mattorna så får du mindre problem med fukt i bilen som sedan ger frostiga rutor på insidan. Då blir det lättare att bli av med is och imma när du ska köra iväg. 

Låser in snöborsten i bilen

När det har kommit riktigt mycket snö är det en fördel om du förvarar snöborsten utanför bilen, då slipper du snöras in i bilen när du öppnar dörren för att ta ut borsten. Glöm inte att borsta bort snön på taket, även om det är jobbigt på höga SUV:ar.

Använd ljummet vatten – ha en ren isskrapa

Nu när det är riktigt kallt kan det vara svårt att få bilen isfri samtidigt som du bara får köra bilen på tomgång en minut i de flesta svenska kommuner.  Då kan det vara en lösning att ha varmt vatten i en sprejflaska eller i en hink med en trasa. Spreja på rutorna när du ska skrapa så går det mycket lättare. Använd bara inte för hett vatten, då kan rutorna spricka. Se till att ha en hel och ren isskrapa, annars kan du repa rutorna.

Använder återcirkulation på vintern

På sommaren kan det vara befogat att återcirkulera luften för att snabbare kyla ner bilen, men på vintern har vi ofta fuktiga skor och kläder i bilen, och det är oftast en dålig idé att försöka få värme snabbare genom att återcirkulera luften, det finns stor risk att det blir väldigt fuktigt i bilen. Fukten fryser sedan till is på rutorna.

Drar på fläkten för fullt direkt 

Många drar på värmen, fläkten och defrostern för fullt det första de gör när de sätter sig i bilen. Men bilen kommer sannolikt att värmas upp långsammare om du gör det. Vänta istället en halv till en minut innan du slår på vindrute-defrostern så hinner motorn få upp lite värme. Att skruva upp klimatanläggningen på max temperatur ger oftast inte snabbare värme i bilen än att låta den stå på det gradantal du önskar. Moderna bilar har klimatautomatik som optimerar uppvärmningen, utan att du drar på full värme. 

Försöker överlista bilens automatik

Moderna bilar har ett avancerat klimatsystem med en eller flera temperatursensorer i kupén. Oftast är bilens dator väldigt duktig på att fördela luften rätt, men många bilägare verkar inte lita på automatiken utan väljer själv att styra fläkthastighet, använder maxvärme och vart luften ska gå. Ibland kan det vara befogat, men oftast får du ett sämre klimat om du inte litar på klimatautomatiken.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt