Hennes BMW började brinna mitt på motorvägen. Nu hävdar BMW att den börjat brinna för att hon missat en återkallelse av EGR-systemet.
– Jag har inte sett något brev. Försäkringsbolaget säger att de inte tänker betala bilen, säger Åsa Carlström till Carup.
Åsa Carlström överlevde elddramat på motorvägen. Hennes BMW 520d från 2014 började plötsligt brinna på E6:an med två hästar i släpet bakom bilen.
– Vi fick snabbt ut alla levande varelser, sedan var bilen övertänd, vi har precis börjat återhämta oss, säger hon.
BMW har återkallat 1,6 miljoner dieselbilar världen över, 35 000 av dem i Sverige. Anledningen är brandrisken som kommer från att det utvecklas alldeles för mycket värme i den så kallade EGR-ventilen, ett sorts kylarsystem som återcirkulerar avgaser.
– De sa att jag hade fått ett återkallelsebeslut i brevlådan. Men jag har inte sett något. Det ringde en man som berättade att det ser ut som ett reklamblad. Jag tycker det är märkligt att de bara skickar ut ett om det finns en brandrisk.
Den dramatiska händelsen inträffade på E6-motorvägen strax söder om Kungsbacka. Åsa är travtränare och var på väg till en tävling.
– Jag körde på E6 i södergående riktning. Vi tog det lugnt, eftersom det regnade ville vi inte komma fram för tidigt.
Hon har varit ute ute med hästsläppet många gånger. Därför reagerade Åsa när bilen krängde till. Men hon skakade av sig förtreten och körde vidare, med hopp om att det bara var inbillning.
– Plötsligt känner jag att det svängde till i bilen. Men tänkte att det lika gärna kunde vara vägen, så vi fortsätter.
Men snart blev det värre. Något var fel, mycket fel på hennes BMW med dieselmotor. Hur mycket hon än försökte gasa, var det som om motorn var på väg att lägga av.
– Men efter en stund trycker jag på gasen. Det hände liksom ingenting. Jag frågade min kompis hur långt det var till avfarten, nio kilometer, sa hon. Då blev jag bekymrad, så långt ville jag inte vänta, det var något fel med bilen.
De båda blev oroliga och började fundera på hur långt man kunde komma. Åsas kompis skulle också börja ringa efter hjälp. Man förstod att bilen inte skulle orka så mycket mer.
– Sedan kommer det en uppförsbacke. Jag trycker så mycket det går på gasen, men ingenting händer. Då sätter jag på varningsblinkers och styr in mot sidan för att ringa efter hjälp.
De står stilla vid den ödsliga och regnsjuka väggrenen utmed E6. Då får de båda vännerna syn på något som är riktigt illavarslande.
– Plötsligt ser jag att det ryker från motorn. Min kompis tar med sig hunden ut och då börjar det brinna. Jag får bråttom och kopplar loss hästsläpet. Jag får försöka backa tillbaka det på egen hand och det var fruktansvärt tungt.
Hästarna var inlåsta i släpvagnen och Åsa var tvungen att rädda dem innan elden spred sig. Medan kompisen höll ögonen på hunden och ringde efter hjälp, var hon utlämnad åt sig själv.
– Som tur var, från ingenstans dök det upp en annan människa som hjälpte mig. När vi vände oss om mot bilen var den helt övertänd, det gick väldigt snabbt. Vi hann precis bara få ut alla levande varelser.
Först efter att Åsa och de andra kommit i säkerhet fick hon veta att de råkat ut för ett vanligt fel. Då blev hon arg och hörde av sig till BMW.
– Jag hade ingen aning om detta tidigare. Men det är tydligen något med BMW:s dieselbilar, som gör att de brinner. Men det har jag nu fått klart för mig. BMW säger att de har skickat ett återkallelsebrev till mig.
Deras besked gjorde henne mycket upprörd.
– Om de bara har skickat ett så är det illa. Jag har inte sett något, men det ringde en man som berättade att de ser ut som ett reklamblad.
Hon har vänt sig till sitt försäkringsbolag som säger att de inte tänker ersätta skadorna. Anledningen är att de anser att Åsa brustit eftersom hon inte lämnat in bilen till BMW.
– Försäkringsbolaget säger att de inte tänker betala bilen. Jag har överklagat, jag har skrivit till BMW och frågat dem var de skickat återkallelsen, men de har inte svarat.
Vi har sökt företrädare på BMW för ett svar, men de har ännu inte återkopplat.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.