Regeringen stoppar den väntade däcklagen. De hinner inte bli klara med nya reglerna i tid för bilar. Däremot ändras lagen för lastbilar.
– Vi kan konstatera att vi i det här läget inte kan gå vidare med förslag som inte hinner komma på plats inför den här vintersäsongen, säger infrastrukturminister Andreas Carlsson till Ekot.
Däckbranschen gick ut i september och informerade om att en ny lag var på väg. Till 99 procent var allt klart och de ville att så många bilägare som möjligt skulle informeras. Även EU hade godkänt Sveriges ändring. Förslaget var att vinterdäcken skulle sättas på till den 10 november istället för 1 december. Dessutom skulle de behöva sitta på till den 10 april istället för 31 mars.
– Det blir med allra största sannolikhet en lagändring som ska träda i kraft redan den första november, sade Dennis Alexis på Swedish Tire & Rim Organization.
Däckbranschen trodde in i det sista att lagen skulle gå igenom. Men nu kommer infrastrukturminister Andreas Carlsson med kontrabesked. Regeringen blir inte klara i tid och informationen till bilisterna hinner inte nå ut.
– Vi kan konstatera att vi i det här läget inte kan gå vidare med förslag som inte hinner komma på plats inför den här vintersäsongen, säger infrastrukturminister Andreas Carlsson till Ekot.
Däremot blir det en ny lag för tunga lastbilar. De måste ha sina vinterdäck på från den 10 november.
– Vi har sett hur dåliga däck påverkar trafiksäkerheten när lastbilar kör fast eller kör av vägen och därför går vi nu fram med den här skärpningen av regelverket och förlänger perioden när det blir krav på vinterdäck för lastbilar, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till Ekot.
Mycket talar istället för att ändringen för personbilar kan träda i kraft nästa år. Däckbranschen är positiv till utökad period för vinterdäck. Remissinstanser har sagt ja till lagen och inga invändningar har inkommit från EU.

Däckbranschen trodde allt var klart. Men sedan regeringen fick klartecken från EU-kommissionen att snabbändra lagen har det dragit ut på tiden.
– Ingen hade förväntat sig att de skulle dela upp den tunga och lätta trafiken. Men nu vet vi i alla fall vad som gäller, säger Jonas Roupé, vd för Däckspecialisternas Riksförbund.
Alla lastbilar ska ha nu skiftat den tionde november. Det går regeringen ut med. Det gäller all trafik som passerar genom Sverige.
– Från den tionde november till den tionde april krävs vinterdäck på lastbilar. Det kan komma fordon från södra Sverige som ska norrut och plötsligt slår vädret om, säger Andreas Carlsson.
I sydligaste Sverige råder det sällan vinterväglag. Enligt lagen kan man köra runt med sommardäck så länge termometern står på åtta plusgrader. Plötsligt kan vintern dra in och då blir det rusning till däckverkstäderna. Trafikpolisen hade gärna sett att regeringen ändrat lagen om att vinterdäck bara krävs vid vinterväglag.
– Det står i lagen att man ska vinterdäck om det råder vinterväglag. Men då finns problemet att man sätter på vinterdäcken när det blir kallt. Sedan kan det komma ett plötsligt omslag, säger trafikpolisen Joakim Abrahamsson.
Nya reglerna för vinterdäck i Sverige
Tunga fordon måste då ha vinterdäck under hela perioden 10 november – 10 april, oavsett väglag. Samtidigt slopas det tidigare föreslagna kravet på snökedjor.
Personbilar får behåller samma krav som tidigare, 1 december-31 mars.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.