Minimal detalj knäckte Audis supermotor

Eric Berg plockar isär Audis super-V6:a. Motorobduktionen bjuder på flera oväntade fynd.
– Den här motorn är dålig, säger Eric. 

Eric Berg, som driver Youtubekanalen “I Do Cars”, plockar isär trasiga motorer för att ta reda på vad som har gått snett. Den här gången undersöker han en 3,0-liters TFSI CREC-motor med 333 hästkrafter. V6:an är från 2016 och kan ha suttit i en Audi A6, A7 eller Q7. Exakt hur långt den har gått är omöjligt att veta, enligt Eric Berg.
– Jag vet att den är trasig, men nu ska vi ta reda på hur det gick till, säger han. 

Eftersom motorn saknar tändstift inleder Eric Berg undersökningen med att ta bort kompressorn. Den sitter löst och är enkel att lyfta på. Därefter avlägsnar han några sladdar och rör, men kan inte se några tydliga tecken på problem. Sedan riktar han blicken mot insugsportarna för en närmare undersökning.
– Det här ser faktiskt riktigt bra ut. Jag kan inte se några fel alls, säger Eric. 

Eric tar efter det loss motorns svänghjul. När det är borttaget kan han snart ta en titt på den avancerade kamkedjan. Han förklarar hur hela systemet fungerar och verkar själv imponerad över tekniken.
– Det är ganska coolt, säger han. 

Sedan tar han bort de två ventilkåporna, men inte heller där syns några tecken på problem. Även kamaxlarnas skick visar sig vara imponerande.
– Jag kan inte se några som helst tecken på slitage eller andra skador. Jag önskar verkligen att jag visste hur långt den här motorn har gått, säger Eric. 

Eric tar sedan loss topplocken för att undersöka cylindrarna. Alla sex cylindrarna är väldigt smutsiga, men experten ser ingenting som han tror kan vara ett större fel.
– Det är sjukt mycket smuts, säger han. 

Efter det vänder Eric upp och ner på motorn och tar loss oljetråget. Det visar sig inte innehålla några större överraskningar.
– Det här måste vara det renaste oljetråget jag någonsin har sett, säger Eric.
Motorexperten börjar därefter skruva loss vevstakarna och upptäcker då flera detaljer som får honom att ana vad som kan ha gått fel med motorn.
– Jag ser nu flera problem som avslöjar varför den här motorn är här hos mig, säger Eric.

Eric tar loss alla lager och kolvar och visar då hur kolvringarna blivit helt täppta. Eric hävdar att designen på ringarna inte är bra alls.
– Jag tycker de är alldeles för små, säger Eric.
Motorexperten förklarar att just den här motortypen har stora problem med kolvringarna. Däremot är han mindre säker på vad man faktiskt kan göra åt felet. Enligt honom skulle man kunna prova att köra med en annan typ av bensin eller använda en bättre motorolja, men han är tydlig med att det finns få åtgärder en bilägare själv kan göra. Problemet ligger, enligt Eric, i själva motorns konstruktion.
– Enligt min erfarenhet finns det väldigt lite man kan göra om en kolvring har blivit igensatt. Det är mycket svårt att få bort allt skräp utan att plocka isär hela motorn och även då kommer du troligen aldrig att få bort precis allt, avslutar Eric.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt