14 miljoner bilköpare i Storbritannien ska få tillbaka 10 000 kr på sitt billån. Bilhandlare och har satt olagliga räntor, vilket gett ökad provision från finansbolagen. Finansbolagen kan nu tvingas betala 103 miljarder kronor till bilägare.
En av Storbritanniens största bilfinansieringsskandaler i modern tid kan ge 14 miljoner bilägare i genomsnitt omkring 700 pund var i kompensation. Mellan 2007 och 2021 använde många bilhandlare och finansbolag så kallade ”diskretionära provisioner”. Det innebar att bilhandlaren själv kunde höja kundens ränta, och tjänade mer ju dyrare lånet blev. Alltså: ju dyrare lån för bilköparen, desto mer tjänade bilhandlaren. På kundens bekostnad.
Kunderna informerades aldrig, eller nästan aldrig, om att räntan kunde förhandlas eller att säljaren tjänade pengar på att höja den. Det skapade en ren intressekonflikt: säljarens mål var inte att ge kunden bästa möjliga villkor, utan att maximera sin egen provision. I vissa fall kunde provisionen bli 10 procent av lånet eller mer. Trots upprepade varningar från tillsynsmyndigheter fortsatte många bilhandlare och finansbolag med modellen.

Till slut satte den brittiska finansinspektionen FCA stopp för modellen i januari 2021. Och kort därefter började myndigheten även granska äldre avtal. Där upptäcktes nya fall där miljontals kunder potentiellt hade överdebiterats, i strid med lag eller regler. Resultatet blev en av de största kompensationsprocesserna i Storbritannien sedan PPI-skandalen, enligt Daily Mail.
Och nu har brittiska finansinspektionen FCA lagt fram planer för ett stort kompensationssystem. Systemet ska tvinga banker att betala tillbaka pengar till kunder som fått betala onödigt höga räntor utan att veta om det. Bankerna kan tvingas betala 8,2 miljarder pund (103,5 miljarder kronor) totalt.
– Många bilfinansiärer följde varken lagen eller reglerna. Nu när vi har juridisk klarhet är det dags att deras kunder får rättvis kompensation. Vårt system är utformat för att vara enkelt för både konsumenter och långivare att använda.
Det nya systemet gäller alla motorfinansieringsavtal mellan april 2007 och november 2024 där någon form av provision betalats mellan långivare och bilhandlare. Om kunden inte informerades om detta, kan avtalet anses orättvist, vilket ger rätt till ersättning. FCA uppskattar att 44 procent av alla avtal under perioden kan omfattas. Det handlar om omkring 14 miljoner kunder. Ersättningen väntas i genomsnitt bli 700 pund per avtal, men de som haft flera lån kan få ännu mer tillbaka.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.