Michael Johansson förverkligade pojkdrömmen och byggde en egen Ferrari F40. Nu är den besiktigad och skapar uppståndelse på sin väg genom Sverige.
– Det har tagit omkring 20 år att bygga den, säger mästerkonstruktören och skrattar.
Mantorpsbon Michael Johansson har gjort något häpnadsväckande. Han har byggt en egen Ferrari F40, byggd i plåt hemma i garaget. Nu är den körklar och skapar hysteri var han än kommer. Något som även youtube-kanalen Rides of Sweden uppmärksammat.
– Jag var ute en sväng i helgen och körde. Då var det motortävlingar här i Mantorp, när jag parkerade kom folk och trängdes kring bilen, säger Michael Johansson.
Han har inte byggt bilen för att gömma den i garaget. Istället ger sig Micke Johansson ut på vägarna och dyker där det samlats motorfantaster.
– Nej, jag tycker det är synd när man inte kör med bilarna. Det är en viktig del av nöjet att sprida lite glädje till andra som uppskattar sådana här saker, säger han.
Allt började för 20 år sedan i ett garage när Micke var yngre och fattigare än vad han är i dag.
– Egentligen började det med att jag hjälpte en kompis som skulle bygga en Countach. Då tog jag fram en leksaksbil med en Ferrari F40 och ville bygga en sådan, säger Micke Johansson.
Men på den tiden var han småbarnspappa och då är det inte lätt att få tid över att bygga en supersportbil. Ändå började Micke att långsamt förverkliga sin dröm, han hade mycket tålamod och beredd på att det kunde ta flera decennier om det skulle behövas.– Nej, man hade ungarna och deras aktiviteter, dessutom kostar det en hel del pengar. Men jag började ändå så smått att bygga på den, man kunde liksom inte låta bli, säger han.
Micke Johansson började metodiskt att ta fram ritningar till sin Ferrari F40.
– Jag hade min leksaksbil och den förstorade jag upp med tio centimeter åt gången. Sedan blev det pappmallar som jag satt vid skrivbordet och klippte ut, berättar han.
– Den tid som blev över la jag på att bygga ett chassi och göra en ram, det var en bra början, sedan fick man ta varje steg långsamt och inte förhasta sig. Jag har jobbat med en del andra bilar under tiden och även byggt ett hus, säger Micke Johansson.
Under huven på hans skinande röda Ferrari sitter det också en monstermotor.
– Det sitter en Audimotor, en V8 4,2 liters som är konverterad till en dubbelturbo, jag tycker att den är väldigt bra och fungerar fint, säger han.
Egentligen har bilen varit färdig länge. Men fram till nu har han inte kunnat köra på vägarna. Dessutom modifierar Micke Johansson hela tiden sitt livsverk.
– Den var faktiskt klar redan till Elmiamässan 2010, men jag har inte besiktigat den förrän förra månaden, nu ska jag köra ett par månader, sedan ställer jag av den och har en del saker som ska arbetas med under vintern, säger Micke Johansson.
Det är ingen tillfällighet att han byggde just en F40. Det är drömbilen för Micke Johanssons generation, ett fartmonster som gått till historien som en av de mest eftertraktade bilarna. Därför är han kritisk mot alla de som köper en F40 utan att ta ut den på vägarna.
– Ferrari F40 har blivit en ikonisk bil. Men man ser knappt några på vägarna längre. Det är väldigt synd, många har köpt dem och ser bilarna som en investering för att sälja dem, jag tycker att de ska ut på vägarna, säger Micke Johansson.
Nästa vår kommer han att dyka upp på väggarna och en del motorträffar igen. Då blir det flera tillfällen för alla intresserade att se Mickes bil.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.