Nu blir Mercedes de första i världen att använda sig av röntgenstrålar i ett säkerhetstest. Tekniken innebär stora framsteg inom säkerhetstester. Bilföretaget kommer kunna få helt nya perspektiv från kollision momentet.
Bilars säkerhet har blivit enormt mycket bättre de 25 senaste åren sedan införandet av obligatoriska säkerhetstester. Även om flera biltillverkare utförde egna tester innan så var det länge frivilligt. Det är också frivilligt av Mercedes att utveckla tekniken där de ska använda röntgenstrålar för att göra säkerhetstestet ännu bättre.
Vad röntgenstrålningen ska bidra med som tidigare inte gått att se är hundratals bilder under själva deformeringen av bilen. Bilderna kommer vara höghastighetsbilder från utsidan, samtidigt som de kommer visa bilens struktur och komplexitet på ett helt nytt sätt.
Själva krockmomentet under ett test kan vara så kort som en sekund eller mindre. Därför är det viktigt med höghastighetsbilder. Mercedes har tillsammans med ingenjörer från Ernst Mach Institute i Freiburg, Tyskland skapat en röntgenmaskin som kan ta 1000 bilder i sekunden.
För att få fram maskinen krävdes en linjäraccelerator med en frekvens på 1 kHz som strålningskälla. Enheten är förmodligen den effektivaste maskinen som någonsin skapats på att få bilder tagna i hög hastighet.
Röntgenstrålning projiceras över hela bilen och skyltdockorna inuti bilen, där 1 000 bilder tas per sekund i slowmotion och stillbilder. Med dessa bilder kan man nu se rörelser under kollisionprocessen. Det kommer förhoppningsvis kunna visa upp tydligare än någonsin var de mest sårbara punkterna i bilen sitter. Bilderna kommer även visa upp var människan tar skada inuti kroppen då skyltdockorna även genomstrålas.
Testet genererar även strålning vilket gjorde att de var tvugna att genomföras i ett specialbyggt rum med 40 centimeter tjocka betongväggar. Även dörrarna till rummet vägde 45 ton. Testet utfördes på en Mercedes C-klass W206.
Att denna nya teknik kommer att vara ett stort steg för bilsäkerhet är självklart, då den kommer bidra med perspektiv som aldrig tidigare gått att få tag på. Men hur många och när andra bilmärken kommer börja använda sig av denna nya frivilliga test metod kan bara framtiden utvisa.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.