Mercedes testar en prototyp med ett solid state-batteri. Elbilen ska ha 100 mils räckvidd på en laddning. Varumärket planerar att debutera sin första elbil med ett solid state-batteri på marknaden innan 2030.
För ett tag sedan ingick Mercedes i ett samarbete med den amerikanska batteritillverkaren Factorial Energy. De har nu tagit fram ett solid state-batteri som Mercedes testar i en prototyp ute på vägarna. Elbilen är en Mercedes EQS som blivit omgjord för det nya batteriet. Mercedes har bland annat tagit hjälp av några av sina F1-ingenjörer med modifieringarna av prototypen.
Mercedes har inte avslöjat alla tekniska specifikationer för prototypen. Men företaget hävdar att elbilen ska ha en räckvidd uppemot 100 mil, vilket är en ökning på cirka 25 procent i räckvidd jämfört med litiumjonbatteriet på 118 kWh som sitter i Mercedes EQS 450+.

Factorial Energy har också samarbetat med Hyundai och Stellantis. De hävdar att battericellerna som Mercedes använder har en energidensitet på 391 Wh/kg. Internt kallas batteriet för Solstice. Tekniken som testas i EQS-prototypen markerar ett första steg mot ett mer avancerat solid-state-batteri och enligt Auto Car planerar Mercedes att debutera sin första elbil med ett solid state-batteri innan 2030.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.