En Mercedes SL 73 AMG från 1999 glömdes bort i sjutton år och samlade damm i ett P-garage. Totalt gjordes endast 85 exemplar av denna modell. Nu har bilen räddats till eftervärlden.
Den 11 augusti 1999 blev Wolfgang Lanzendörfer en av de första Mercedes SL 73 AMG-ägarna i världen. Han fick sitt namn inskrivet på dörrtrösklarna och på växelspaken i sin bil, som var ett av endast 85 exemplar. Modellen var en av sin tids dyraste bilar någonsin. Under huven fanns en uppborrad 7,3-liters V12-motor.
Wolfgang Lanzendörfers SL73:a är den enda som finns i Amber Red Metallic med en svart och röd färgad interiör. Han servade sin bil 2001 och 2003, men sålde bilen på en auktion 2005. Den nya ägaren rörde knappt sin Monster-Mercan och parkerade den i ett parkeringshus där den fick stå helt övergiven i nästan två decennier.
År 2023 tog ägaren kontakt med Mechatronik som är specialister på gamla Mercedes-bilar. Han ville veta ifall företaget kunde få bilen att bli körduglig igen. Men så fort Mercedes-specialisterna insåg vad för typ av bil de hade lyckats hitta, beslutade de sig för att köpa bilen.
Under den röda SL73:ans första tvätt på nästan 20 år upptäcktes att bilen hade kvar sin orginallack och var i förvånansvärt bra skick. Mechatronik fortsatte sedan reparationen av bilen genom att rengöra tändspolarna och bytte tändstift i motorn. Även bränslesystemet fick en del kärlek och gjordes redo för att säkerställa att V12 var vid god hälsa. Sist men inte minst behandlades bilens lack och inredningsdetaljer, vilket gjorde att bilen såg nästan ny ut.
Än så länge har Mechatronik valt att inte lägga ut bilen till försäljning. Det kanske inte är superkonstigt då denna SL73:a måste vara ett av de mest välbevarade exemplaren i världen av modellen.
– Vår Mercedes-Benz SL 73 AMG är utan tvekan ett av de vackraste och bäst bevarade exemplen på denna sällsynta modell, skriver Mechatronik.
När SL73 togs fram hade Mercedes AMG GmbH arbetat under stora delar av 1990-talet för att ta fram så mycket prestanda som möjligt från R129. 1990 fick de ut 385 hästkrafter till SL 6.0 AMG. Åtta år senare fick de 496 hästkrafter i SL 70. När SL73 kom klar hade den hela 526 hästkrafter och en toppfart på över 300 km/h.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.