Först grundade han AMG, och nu har Hans-Werner Aufrecht gjort det igen. Grundat ett trimningsföretag som Mercedes köper upp.
AMG grundades 1967 av Hans-Werner Aufrecht och Erhard Melcher, två tidigare ingenjörer från Mercedes-Benz. Namnet kommer från initialerna hos grundarna och Aufrechts hemort Grossaspach. Till en början fokuserade AMG på att trimma och förbättra Mercedes-bilar för bättre prestanda, framför allt för motorsport.
AMG blev snabbt kända för att skapa kraftfulla, skräddarsydda versioner av Mercedes-bilar, som kombinerade hög prestanda med lyx. På 1980-talet började AMG arbeta närmare Mercedes-Benz, 1990 ingick företagen i ett partnerskap. År 2005 köptes företaget upp och AMG blev en del av Mercedes-Benz. Sedan dess har Mercedes-AMG ansvarat för att skapa högpresterande versioner av Mercedes-bilar, som till exempel AMG GT.
HWA grundades också av Hans-Werner Aufrecht år 1998, efter hans avhopp från AMG. Förutom att han nu fick ha alla initialer för sig själv skulle det nya företaget fokusera på motorsport och ingenjörstjänster, särskilt inom motorsportevenemang som involverade Mercedes-Benz.
HWA är kända för sina framgångar i DTM, en touringcar-racingserie där Mercedes-Benz dominerade under flera år. De har också gjort sig ett namn genom att väcka liv i gamla Mercedes-modeller, så kallade restomods, som den berömda Mercedes-Benz 190 E Evo II.
På senare tid har Mercedes-AMG insett värdet i att stärka sitt partnerskap med HWA. Nu uppges AMG vara i samtal om att köpa HWAs motorsportavdelning, särskilt den delen som fokuserar på kundracing. För att organisera kundracingverksamheten bättre har AMG dessutom skapat ett nytt företag, Affalterbach Racing GmbH, som enbart ska inrikta sig på teknik och utveckling för kundracing. Medan Mercedes-AMG Motorsport förblir ansvariga för de internationella tävlingarna.
Affalterbach Racings första projekt kommer att behöva leva upp till höga förväntningar. Uppgiften är att skapa en ny version av AMG GT3, baserad på den senaste modellen av AMG GT. Något som kan bli knepigt eftersom den tidigare GT3-bilen har varit mycket framgångsrik och uppskattad bland fans.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.