Mekanikerna: Den är bäst – av Saab och Volvo

Volvo mot Saab. Svenska mekanikerna avgör en historisk tvist.
– Jag skulle inte rekommendera en Saab 9000, säger Hugo Kenger. 

Rivaliteten mellan Saab och Volvo går långt tillbaka. En gång i tiden blängde man surt mot grannen med det rivaliserande märket. Svenskarna var lojala mot antingen Saab eller Volvo. Inte sällan grälades det på arbetsplatserna om vilken bil som var bäst – eller sämst. 
– Det var på den tiden och många känner fortfarande likadant. Man tycker om det ena eller det andra. För min del är det Volvo 940 som är tidernas bästa bil, säger Hugo Kenger.

Han får genast mothugg. Filip Salonen driver Saabbverkstad och museum i Sölvesborg. Dit reser Saabägare långt för att reparera sina klenoder. 
– Saab 9000 är den bästa bilen någonsin. Den var långt före sin tid, säger Filip Salonen.

Mekanikerna Philip Salonen och Hugo Kenger är djupt oense vilket bilmärke som är bäst av Saab och Volvo. ”Saab 9000 är den bästa bilen någonsin”, säger Philip Salonen.

Hugo Kenger blev riksbekant efter att han lagat en dragkrok på tjugo minuter för 300 spänn i somras. Den stora firman krävde 12000 kronor och flera dagar för samma jobb. Han är skeptisk till Filips kärlek till Saab 9000.
– Jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en Saab 9000, svarar Hugo Kenger.

Både Saab och Volvo var stolta över sina tekniska innovationer. Det blev ett svenskt signum under industrins gyllene era. 
– Saab var tidiga med säkerheten. Man kombinerade sportighet och och säkerhet. En sådan sak var framhjulsdriften, den gjorde väldigt mycket för vägegenskaperna, säger Filip Salonen.

Filip och Hugo ser olika sidor av samma mynt. Det som den ena gillar är den andra skeptisk mot.
– Bakhjulsdriften är riktigt bra, det är grädde på moset. Det gör att man lätt kan bygga om dem. Det fungerar både som en bra bruksbil och om man vill ut och sladda lite på vintern, säger Kugo Kenger.

Filip är ingen fantast av bakhjulsdrivna Volvobilar. Han tycker om en Saab som är framhjulsdriven.
– En gammal Volvo med bakhjulsdrift är inte rolig att köra. Med en framhjulsdriven Saab trivs du på vägen och får en aktiv och bra körning, säger Filip Salonen.

Saab 900 Aero Turbo 16.
Volvo 245 Turbo.
Volvo 745.

Saab 900 vs Volvo 240 och 740

Saab 900 har blivit en riktig klassiker. Med nästan en miljon sålda bilar världen över blev det deras storsäljare. Dessutom en vanlig bil på vita duken. 
– Med 900-modellen fick Saab en riktigt bra bil. Den var krocksäker och hade en utmärkt framkomlighet. Sedan var interiören och sätena mycket bra, säger Filip Salonen.

Saab 900 var lite av en Manhattanbil. Medan Volvos gamla skördetröskor gick i evigheter utan att gå sönder.
– Jag tycker bäst om Volvobilar från 1970-90 talet. Det var bilar som inte gick sönder. Motorblocken är i princip skottsäkra. Dessutom finns det mängder med delar och det är väldigt lättskruvat, säger Hugo Kenger.

När Saab satte turbo i vanliga bilar förändrade man världen för alltid. Den skulle inte bli lik. Det är ett av de vanligaste argumenten som Saabälskarna kommer med.
– Sedan ska man inte glömma att Saab var först med att introducera turbo till vanliga gatubilar. Det är en stor sak i bilhistorien. Man är tidig med alla tekniska innovationer och det har gjort 900 odödliga.

Saab 9000.
Volvo 940.

Saab 9000 vs Volvo 940

Volvofantasten är bergsäker i sin tro och övertygelse. Ända sedan han cyklade runt på sin trehjuling har det funnits ett märke och en modell som slår dem alla.
– Volvo 940 är den bästa bilen genom tiderna. Det är min personliga favorit och jag skulle rekommendera alla att köpa en sådan. En Saab 9000 däremot skulle jag inte rekommendera, säger Hugo Kenger. 

I Saablägret fnyser man åt en sådan traktor till bil. En 940 bleknar vid sidan om en riktigt tjusig Saab 9000, tycker man där.
– Mitt första Saabminne var en 9000. Min mamma köpte en och sedan dess är jag såld. Om man tar 2,3 liters turbomodellerna var de i världsklass. Det var bara BMW M3 som var snäppet vassare. Porsche och de andra kunde inte hänga med, säger Filip Salonen.

Saab 9-5.
Volvo V60.

Modernaste modellerna

När det väl kommer till kritan är våra båda bilfantaster mer öppensinnade än man först kan tro. Om man skrapar lite på den karga ytan. Då kan båda faktiskt erkänna att konkurrenten har en och annan pärla i sin repertoar. 
– Helt ärligt är både Saab 9-3 och 9-5 väldigt bra bilar. Ett av mina första projekt var att hjälpa pappa att trimma upp en 9-5 till 850 hästar. Han som köpte den sprängde motorn och idag går den på någon racerbana, säger Hugo Kenger. 

Filip nickar och funderar. Han kan inte sticka under stol med att Saab revolutionerade hela bilindustrin. Ett avtryck som alltid kommer att finnas inristat i historieböckerna. 
– Jag håller med Hugo. Förr var den här rivaliteten större. Men det har lagt sig. Idag finns det inga svenska bilmärken längre. Volvo ägs från Kina. Därför får man hålla ihop. Och jag ger verkligen Saab äran för att de var tidiga med många innovationer, inte minst turbon, säger Filip Salonen.

Hugo gillar att trimma gamla bilar. Då är Saabarna inte alls dumma. 
– De sista Saabarna som gjorde var väldigt fina bilar. Jag gillar Aero. De var lätta att trimma och mycket sportiga, säger Hugo Kenger. 

Volvokännaren från Dalarna kan ta ett steg ifrån gnabbet. Istället kan han se en röd tråd genom den svenska bilhistorien – hos båda märkena. 
– Saab och Volvo gick samtidigt väldigt snabbt framåt med säkerheten. I Saabarna flyttade man nyckeln till mittkonsolen för att undvika skador vid olyckor till exempel. Sedan kom Volvo med trepunktsbältet, tillsammans har de gjort mycket för trafiksäkerheten, säger Hugo Kenger. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt