Mekanikern Eric Berg undersöker en “N63” – en vanlig motor i dyrare BMW. Det är den sista motorn han själv skulle köpa.
– Världen hade varit en bättre plats utan denna motor, säger Eric.
Eric Berg från Youtubekanalen “I Do Cars” älskar att plocka isär trasiga motorer för att ta reda på vad som gick snett. I ett av hans senaste klipp plockar han isär en havererad 4,4-liters V8-motor från BMW. Denna N63-motor är från 2011 och satt i en BMW 650 när den gick sönder. Eric vet inte orsaken till motorns död, men han är inte förvånad att det skett. Ett tag hade han trasiga exemplar av motorn i sin verkstad.
– Dessa motorer är bland det värsta BMW någonsin har tagit fram, säger han.
N63 är en vanlig BMW-motor och finns i modeller som X5, X6, 550i, 750i och 650i. Eric har under sina år som mekaniker sett flera gånger hur denna motor dött alldeles för tidigt även om den tagits hand om väl. Ett annat stort problem är att reparationskostnaderna är extremt höga för motorn.
– De fungerar bra när de väl fungerar, men det gör det sällan länge och de kostar en förmögenhet att reparera, säger Eric.
Eric är tydlig med att han själv aldrig hade köpt en bil med denna motor. Han inleder sedan sin undersökning av det trasiga exemplaret och det dröjer inte länge innan han hittar det första felet.
– Oj, hon har läckt ett bra tag, säger Eric.
Eric upptäcker inget fel med motors kamkedja. När han sedan tar en närmare titt på motorns åtta cylindrar kan han inte heller se några uppenbara fel.
– Ingenting ser hemskt ut faktiskt, säger han.
Men så fort Eric börjar skruva loss oljetråget börjar kylvätska läcka ut. Det är ett tydligt tecken på problem. Han upptäcker även mindre metalldelar i oljetråget.
– Oj, det här är riktigt illa, säger Eric.
När Eric sedan plockar ut motorns kolvar och lager är det tydligt att alla är väldigt slitna. Däremot är den sista kolven Eric plockar ut helt förstörd.
– De brukar vara tåliga, säger Eric.
Eric tror att motorn gick sönder på grund av att bränsle sugits in i förbränningskammaren efter att bilen stängts av. Detta bränsle ska sedan inte ha kunnat komprimeras av motorn, vilket gjort att vevstaken gav vika.
– Du kan fylla en cylinder med lite bränsle och om du startar den med bränsle i cylindern kan en vevstake gå sönder och jag kan slå vad om att det var det som hände här, säger Eric.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.















