Upptäckten i batteriet: ”Syns med blotta ögat”

Delar av batteriet “svullnade upp”. Batteriet till elbilen behöver omfattande reparation.
– Det är faktiskt synligt med blotta ögat – hela modulen är lite svullen, berättar mekanikern
Jesse Haapala.

En Kia EV6 från årsmodell 2022 har gått 18 400 mil. Och nu behöver batteriet en omfattande reparation. Felet upptäcktes av att räckvidden minskade rejält. Efter en detaljerad diagnos av kände mekanikern Jesse Haapala på Kokkolan Autohuolto, kunde man konstatera att flera batterimoduler var allvarligt skadade i Kian.

KIA E6 batteri
Elbilen, en Kia EV6, hade gått 18200 mil, och hade tidigare fått flera moduler utbytta.

Jesse Haapala konstaterade att modul 28 var värst drabbad. Den hade en spänningsskillnad på hela 260 millivolt jämfört med övriga moduler.
– Modul 28 är den med mest fel. Den är faktiskt synlig med blotta ögat – hela modulen är lite svullen, berättade Jesse Haapala på sin YouTube-kanal.

Flera moduler hade redan bytts tidigare hos en märkesverkstad. Och även modul 1 och 8 visade vissa avvikelser. Därför beslutade Arttu att byta ut totalt tre moduler, för att säkerställa att batteriet skulle fungera, och för att förhoppningsvis slippa fler problem framöver.
– Nu är planen att byta alla tre, så att det inte uppstår problem på ett tag, fortsatte Jesse Haapala.

För att laga batteriet tog teknikerna ut det ur bilen och öppnade det i en ren arbetsmiljö. Modulerna placerades noggrant enligt en tydlig plan, och kylsystemet kontrollerades. Jesse upptäckte också att batterilocket var tunt, och satte därför extra tätning för att skydda mot fukt och rost. Till slut satt alla moduler på plats.

Bilen kördes därefter på en kort teststräcka med några accelerationstester för att säkerställa att allt fungerade som det skulle. Resultatet visade betydligt jämnare spänning i batteriet, med maximalt 100 millivolt skillnad – alltså inom tillåtna gränser.
– Batteriet är nu mycket jämnt, med max 100 mV skillnad, vilket är inom tillåten gräns. Det hade tidigare varit 260 mV skillnad.

Bild: Kokkolan Autohuolto / Youtube

Och nu är Kian tillbaka hos sin ägare. Samtidigt avslutade Arttu Kivioja med att dela en tydlig rekommendation: vid framtida reparationer bör man använda moduler som liknar originalet så mycket som möjligt. På så sätt kan man undvika nya problem och se till att bilen fortsätter fungera på bästa sätt.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt