Mekanikern: Bästa Volvo-fynden under 50 000 kr

Bästa Volvofynden under 50 000 kronor. Mekanikerns tips när du vill ha en billig robust bil som håller. 
– En äldre Volvo kan vara ett riktigt fynd som inte kostar dig så mycket, säger Hugo Kenger. 

Mekanikern Hugo Kenger har en bilverkstad på ett berg i Dalarna. Han blev nationellt känd i somras då han lagade en dragkrok för 300 spänn på 20 minuter. Samma fel hade den stora verkstadskedjan krävt 12000 kronor och flera dagar på sig för att ordna.
– Just nu sitter jag och kollar efter förgasare till en Cheva 283, säger Hugo när vi ringer. 

Hugo tar sig tid för att ge de bästa råden för den sparsamma bilköparen. Om du inte måste ha den nyaste och häftigaste tekniken kan man göra riktiga klipp.
– Om du vill köpa ett riktigt fynd som dessutom inte kostar dig så mycket ska du välja en äldre Volvo. Om man tittar på allt från 240, 740 och 940-serien så får man mycket bil för pengarna. 

Mekanikern Hugo Kenger.

Bästa tipsen

Hugo Kenger har köpt flera Volvobilar i sitt unga liv. Han bryr sig inte ett dugg om kilometerräknaren. När det gäller Volvo kan skötseln vara viktigare än miltalet. 
– Det spelar ingen som helst roll. Jag har köpt en 740 som gått 56000 mil och den gick utmärkt. Det handlar om hur de blivit skötta.

När Hugo köper en begagnad Volvo tittar han alltid på två saker. Den första detaljen är enkel att kontrollera. 
– Ett bra första steg är att kolla oljestickan. Om det finns glitter på den kan det vara ett lager som är på väg att gå sönder, då ska man vara försiktig.

Rost är alla bilägares fiende. Hugo har ett särskilt ställe som han kontrollerar på gamla Volvobilar.
– Sedan kollar jag på trösklarna efter rost. Om det ser bra ut på båda punkterna är det en bra affär.

Volvo 240-serien börjar både bli väl gammal och har stigit i pris.
Volvo 940 kan vara ett av de bästa köpen. För 50 000 kronor får du en otroligt robust bil i bra bruksskick.

Börjar bli gammal

Volvo 240-serien börjar att bli riktigt gammal. Bilen har mer än 50 år på svenska vägar. Dessutom börjar fina exemplar bli riktigt dyra. Därför ska du kanske helst titta på de lite nyare modellerna. 
– Allra helst ska man titta på 740 och 940. Det är förhållandevis moderna bilar med bra teknologi. Samtidigt är de lätta att skruva med och det finns mängder med reservdelar.

För mellan 40 000 och 50 000 kronor kan du få en riktigt fin Volvo 940 som är en trygg bruksbil. Volvo 740 börjar bli dyrare i motsvarande skick då modellen börjar få samlarstatus. Skulle Volvon gå sönder är det heller inte hela världen En gammal hederlig Volvo är lätta för mekanikerna. Det betyder att bilen inte behöver stå så länge på verkstaden. Då blir det heller inte så dyrt. 
– Om det inte uppstår något krångel kan man plocka ut motorn på en Volvo 940 på maximalt en timme och det är väldigt bra. 

Volvos rödblocksmotorer har visat sig snudd på outslitliga om de underhålls korrekt.

Många experter debatterar för att svenskarna ska köpa nyare bilar. På det viset sänker vi koldioxidutsläppen. Hugo Kenger argumenterar mot dem. 
– Det är bättre för miljön och plånboken om man satsar på en sådan här Volvo. Då återanvänds bilarna och gör nytta under lång tid, istället för att köpa nytt. Slit och släng är inte så bra.

Moderna bilar är mycket krångligare att reparera. Tillverkarna proppar in så mycket innovationer de kan. Det gör också bilarna mer besvärliga och dyrare att reparera.
– Dagens Volvo är mycket Kinagrejer, säger Hugo.

Han sätter en tidsgräns för vilken Volvo man ska välja om man vill ha en riktigt pålitlig bil som är lätt att skruva med. 
– Om man sedan vill ha något ännu nyare skulle jag säga att V70 av den första generationen är bra. Det är samma enkla teknik och lätt att få tag på reservdelar.

Första generationens Volvo V70 är fortfarande mycket prisvärd. Satsar du 50 000 kronor kan du få en lågmilare i toppskick. Den femcylindriga motorn har visat sig vara mycket hållbar.

Första generationens Volvo V70 gick under en period att hitta för bara 10 000 kronor i godtagbart bruksskick. I dag börjar de fina exemplaren att bli dyrare. Men om du lägger 40 000-50 000 kronor kan du få en riktig lågmilare i toppskick från slutet av 1990-talet. Då har bilen många mil kvar på vägen. Den femcylindriga motorn har visat sig vara en riktigt hållbar konstruktion, något anhängarna av Volvos rödblocksmotor inte trodde när Volvofemmorna kom.

Det är inte bara Volvo som är bra. Hugo kan inte låta bli att hylla en viss japan. 
– Volvo ligger nära hjärtat. Men så måste jag säga att äldre japaner är också väldigt bra. Till exempel en Toyota som är tjugo år gammal. Jag skruvade och såg att man gjort lösningar så att det ska gå enkelt att skruva med dem.

Mekanikerns knep när du letar Volvo 

  1. Kolla oljestickan efter glitter.
  2. Kolla trösklarna efter rost.

Mekanikerns lista på Volvofynd

ModellTillverkningsårKarosstyperDrivningMotoralternativKommentar
Volvo 2401974–1993Sedan, KombiBakhjulsdriftBensin: 4- & 6-cylindrigaMycket populär i Sverige; känd för sin robusthet
Volvo 7401984–1992Sedan, KombiBakhjulsdriftBensin och diesel: 4-cylindrigaSamma grundteknik som 240, modernare design
Volvo 9401990–1998Sedan, KombiBakhjulsdriftBensin & diesel: 4-cylindriga, turboEn vidareutveckling av 740, sista bakhjulsdrivna
Volvo 8501991–1996Sedan, KombiFramhjulsdrift5-cylindriga bensin- och dieselmotorerFörsta med framhjulsdrift & tvärställd motor
Volvo V70 Gen 11996–2000KombiFramhjulsdrift (AWD fanns)5-cylindriga bensin & dieselEfterföljare till 850; mer avrundad design

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt