En Audi för över 1,6 miljoner kronor skadades i transporten. Nu varnar den finske mekanikern Jesse Haapala för att samma sak händer med fler elbilar.
– Liknande saker upptäcktes på en BMW som kom från utlandet i en transportbil, säger Haapala.
I Finland fick en ägare till en Audi RS e-tron GT en oväntat chock när elbilen levererades. Elbilen, som hade körts till sitt nya hem via transport, hade flera skador på sin undersida. Skador som gjorde ägaren så pass orolig att han bestämde sig för att skicka elbilen till välkände finske mekanikern Jesse Haapala. När verkstadsexperten sedan undersökte elbilen, som kostar runt 1,6 miljoner kronor, gjorde han flera märkliga upptäckter.
– Den har fruktansvärt många skruvar, säger Haapala.
Det första problemet Jesse hittade på elbilen var fyra prickliknande märken på elbilens undersida där batteriet sitter. Enligt Haapala skadade sig elbilen mest troligt i transporten. Experten har även tidigare sett andra elbilar som skadats när de flyttas till sina nya hem.
– Undersidan har tydligen bankat mot transportbilen hela vägen, säger Haapala.

På grund av de synliga skadorna bestämde sig Jesse för att se om elbilen även hade några fler skador och bestämde sig för att ta loss elbilens undre konstruktion. Något han snabbt skulle få ångra enligt honom själv.
– Vad är två meter långt, en och en halv meter brett och fäst med 120 skruvar? Det är den nedre konstruktionen på en Audi RS e-tron GT, säger Jesse Haapala.
Det skulle däremot visa sig att elbilen även hade fler skador. Ett av batterihusets kylrör hade punkterats och börjat läcka. Verkstadsexperten är däremot osäker på om detta skett på grund av transporten. Han gillar inte alls hur strukturen på Audins batterihus och säger att läckan till och med kan ha börjat av sig själv. Enligt honom är risken stor att systemet kommer sluta fungera efter ett tag.
– De här rören är redan oxiderade och kan börja läcka av sig själva. Kylsystemet ser lite ut som ett eftermarknadssystem, säger Jesse.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.















