Mekaniker varnar för bilmodeller: ”Blir värdelös”

Vissa bilar är dödsdömda på förhand och kan bli rena ekonomifällan. Nu avslöjar mekanikerna bilmärkena som kan kosta ägarna tiotusentals kronor.
– Bilen blir värdelös och vill man sälja den får man knappt ut något, säger mekanikern Pasi.

När två av Finlands mest erfarna mekaniker listar bilarna som kan göra störst hål i plånboken återkommer samma märken gång på gång.
– Ingen vill betala något för bilar med mekaniska problem. Att reparera dessa måste diskuteras med kunden många gånger, säger verkstadsägaren Pasi Melasalmi till Ilta-Sanomat.

I deras vardag finns många exempel. På gårdsplanen står två Ford-modeller som båda väntar på motorbyten för runt 77 000 till 88 000 kronor. Det är långt mer än vad bilarna själva är värda, berättar de för tidningen. Det är typiska fall, men långt ifrån de enda. Och mekanikerna pekar ut tre tydliga problemgrupper.

Många mekaniker varnar för Fords trecylindriga Ecoboost-motor. Så här ser det ut när den tas isär.
Fords EcoBoost-morer pekas ut som en problemgrupp.

Fords EcoBoost-motorer, PureTech-motorerna som sitter i bland annat Peugeot, Opel och Citroën samt vissa kedjedrivna motorer från Volkswagen-gruppen. En del premiummärken sticker också ut med mycket höga kostnader för bromsar och reservdelar. Enligt Pasi kan en modern bil snabbt förlora allt andrahandsvärde om motorn behöver stora ingrepp.

Han tar ett aktuellt fall som exempel med en Opel Grandland med PureTech-drivlina där ersättningsmotorn kostar över 55 000 kronor och bytet kräver runt 20 timmars arbete. En annan kundbil, en Ford Transit från 2017, behöver delar för nästan 77 000 kronor efter ett motorhaveri. Pasi säger att en bil med en skadad motor i praktiken är värdelös och att man knappt får ut något om man vill sälja den.

Mekanikern Sakke Ahonen bekräftar bilden. Han menar att bilägare ofta litar för mycket på långa serviceintervall. I praktiken räcker det inte. När de öppnar havererade motorer hittar de ofta klumpar av gummiaktigt material från sönderfallna kamremmar. Samtidigt kan kamremmen kosta över 30 000 kronor att byta.
– I EcoBoost-motorer är det värt att byta olja var 10 000:e kilometer. Och om man byter kamrem i tid håller motorerna längre, säger han till Ilta-Sanomat.

Toyota får beröm för deras motorer.

Samtidigt lyfter de även fram märken som imponerar när det gäller hållbarhet. Flera japanska modeller, särskilt Toyota och Honda, får beröm, även om enstaka exemplar kan drabbas av ”måndagsexemplar”. Volvo nämns också, särskilt de äldre D5-dieslarna och bensinmotorerna i V70. I verkstaden rullar det in kunder som passerat 40 000–80 000 mil utan större bekymmer.

Det som däremot överraskar många bilägare är att rost kan bli ett större långsiktigt problem än motorerna, särskilt i hårt saltade länder. Ahonen beskriver vägsaltet som bilens värsta fiende och berättar att enda sättet att bli av med det är att skära bort rosten och svetsa dit ny plåt. I hans egen verkstad står en Toyota Hiace från 2009 som är helt rostfri tack vare att man använt rostskydd regelbundet.

“Vägsalt är som cancer”, säger en av mekanikerna till finska tidningen Ilta-Sanomat.

En annan Hiace i samma ålder utan skydd är i så dåligt skick att man ”kan se rakt igenom den”, som han uttrycker det. Men oavsett märke handlar mycket om hur bilen sköts. Mekanikerna är tydliga: hellre tät service och rostskydd än att följa minimikraven i instruktionsboken. Annars kan även en billig småbil plötsligt bli en ekonomisk katastrof.

När båda får frågan vilka bilar som ger mest bil för pengarna är svaret enkelt. Välskötta modeller från Japan, äldre Volvo-dieslar och bensin-V70 från mitten av 2000-talet.
– Volvos D5-diesel är en av de starkaste motorerna. Alla bilar har sina problem men vissa håller helt enkelt längre, säger Melasalmi, som ser över 2 500 bilar passera hans verkstad varje år.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt