Nya packningen kostar bara 30 kronor. Men bytet blir en mardröm för mekanikern. Och fakturan landar på hisnande summor.
– Kommer bli 2000 dollar eller mer, förklarar mekanikern David Long.
Även de lyxigaste bilarna kan få problem. Men när felet sitter i en Rolls-Royce Phantom kan en enkel reparation bli extremt dyr. Det visar mekanikern David Long, som just nu arbetar med en sådan lyxbil.
– Packningen kostar bara tre dollar, men fakturan kommer bli 2000 dollar eller mer, förklarar mekanikern David Long på sin Youtubekanal.
Det höga priset beror på det omfattande arbete som krävs för att komma åt komponenten. Motorutrymmet i Rolls-Royce är mycket trångt. Och för att nå fästet måste flera stora system monteras ned. Resultatet blir en faktura på över 20 000 kronor.
– Det beräknas ta runt 12 timmars arbete att demontera alla delar och sedan montera ihop allt igen, fortsätter David long.
Rolls Royce vill att en förare aldrig blir stående. Därför använder lyxbilsjätten alltid två generatorer för att garantera ström till bilens alla system. Och det är en av anledningarna att reparationen tar så lång tid.
– En person som spenderar fyra miljoner på en Rolls-Royce inte kommer att hittas strandsatt vid vägkanten för att deras generator gick sönder, fortsätter David Long.
Mekanikern har god erfarenhet av arbete med Rolls Royce. Han menar att problemet inte är helt ovanligt hos lyxbilsmärket.
– Det är en ständig paradox i lyxbilssegmentet. Du betalar för den exklusiva upplevelsen, men under ytan delar du tyvärr en del av de mindre eleganta problemen, avslutar Long.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















