Shellmackarna överlever en tid till. Trafikverket och Transportstyrelsen har stoppat St1:s planer på att skylta om på vägskyltar.
– Bara för att det funnits ett lokaliseringsmärke tidigare betyder det inte det för all framtid, säger Maria Pettersson på Transportstyrelsen.
Just nu försvinner Shellmackarna i Sverige. St1 håller på att skylta om den klassiska bensinkedjan. Innan året är slut ska arbetet vara klart.
– Alla Shellstationer kommer att vara omskyltade senast i december 2025. Det är drivmedelsanläggningen som vi skyltar om från Shell till St1. Det är ingen påverkan på butiksanställda. Butiksverksamheten påverkas inte av omskyltningen från Shell till St1, utan fortsätter att bedrivas precis som vanligt, säger Faisal Ouahid på St1 i Sverige.
Men Shell har stött på problem. När de ville byta ut lokaliseringsmärkena på vägarna från Shell till St1 satte sig Trafikverket först på tvären. Något som nu kommit till kännedom genom ett livesänt möte hos Transportstyrelsen.
– Det här handlar om ett lokaliseringsmärke för drivmedel, ett så kallat H3. Det är till för information för trafikanterna och inte reklam. Bara för att det har funnits ett sådant tidigare behöver det inte alltid göra så, säger Maria Pettersson.

Myndigheten avslog St1:s ansökan. Man tyckte inte att det fanns skäl för dem att byta ut de gamla skyltarna till den nya loggan.
– Motiveringen var att stationen låg inom ett tätbebyggt område som kunde förutsättas ha en sådan bensinstation. Därför var det onödigt att även sätta ut företagsemblemet, säger Maria Pettersson.
St1 blev förbaskade och överklagade beslutet till Länsstyrelsen. Där gav man bensinbolaget rätt att byta ut lokaliseringsmärket.
– St1 skriver i sin överklagan att när man köpte Shell så ingick även vägvisningen. Men Länsstyrelsen prövade aldrig lokaliseringsmärket, utan bara frågan att de ville byta emblem från det gamla till det befintliga, därför biföll de överklagandet, säger Maria Pettersson.
Efter det fick Transportstyrelsen i uppdrag att se över frågan.
– Men ärendet hamnade hos oss. Då tittade vi på vad underinstansen hade prövat och såg vilket lagstöd det finns. Vi såg också precis som Trafikverket att de inte har prövat samma sak, i det här fallet river Transportstyrelsen upp Länsstyrelsens beslut. Man måste först utreda om bolaget har rätt till lokaliseringsmärke, säger Maria Pettersson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.