Lyxbilarna som slår rekord i värdefall

Lyxbilar till halva priset – efter bara tre år. Värdefallet saknar motstycke. Här är elbilarna som förlorat över en halv miljon i rasande fart.

Lyxbil för samma peng som en Volvo? Ja, det är faktiskt sant och anledningen stavas värdeminskning. Normalt tappar en bil cirka 50 procent av sitt nypris efter tre år. Men värdeminskningen är unik för varje bilmodell, och som regel tappar dyra bilar mer. 

Elbilen har många styrkor. De exklusivaste modellerna har fyrsiffrigt antal hästkrafter och bjuder på blixtrande prestanda. Lägg till det elmotorns omedelbara reaktion när man trycker på gasen, och körupplevelsen blir explosiv. Men samma sak gäller dessvärre också värdefallet. 

Carup har granskat annonspriser för fyra av de mest exklusiva elbilarna på marknaden, tillika den grupp av tidiga och mycket dyra elbilsmodeller som ofta fått illustrera en trend av dramatiska värdefall bland elbilar. Granskningen avser tre år gamla bilar som rullat cirka 6 000 mil. Och resultatet är tydligt.

Mercedes EQS kombinerar komfort med sportbilsprestanda och är märkets flaggskepp bland elbilar. Tre år gamla Mercedes EQS annonseras från 569 000 kr. Givet nypriset om 1 053 000 kr är värdeminskningen 46 procent.

Tesla Model S Plaid är en av världens snabbaste bilar. Nu kan du fynda den för halva nypriset.

Tesla Model S Plaid är en av världens snabbaste serietillverkade elbilar, med extrem acceleration. Men även värdeminskningen är extrem. Av nypriset på 1 470 000 kr återstår 780 000 kr när bilen fyller tre år. Värdetappet är 47 procent.

Taycan är Porsches första elbilsmodell och introducerades år 2019. Av många ansågs en elbil från Porsche med sitt uttalade fokus på ingenjörskonst och maskinell förfining som något udda. Grundpriset för en Porsche Taycan är 1 240 000 kr och idag går en tre år gammal bil att få för under 600 000 kr. Det innebär att den tappat 52 procent av sitt nypris.

Audis elektriska värsting e-tron GT har en extrem värdeminskning. Den tappar över 200 000 kronor per år i värde.

Audi e-tron GT är en elektrisk fyrdörrars sportcoupé med kraftfull prestanda, fyrhjulsdrift och hög komfort. Den kombinerar avancerad teknik med elegant design och delar mycket teknik med Porsche Taycan. Trots det har den aldrig blivit någon storsäljare och det avspeglas i andrahandsvärdet. Som ny kostar den 1 259 000 kr, efter tre år annonseras den för 584 000 kr. Värdeminskningen är hårresande 54 procent.

Men ljudet av en åttacylindrig motor ska heller inte föraktas, och frågan är därför hur de elektriska lyxbilarna står sig mot sina fossildrivna motsvarigheter. Mercedes S-klass har länge varit riktmärket för bilindustrins toppsegment. Med över 500 hästkrafter under huven är grundpriset 1 399 000 kr, men tre år gamla exemplar annonseras från 1 099 000 kr. Värdeminskningen är därmed endast 21 procent!

Audi S8 är en diskret och kraftfull lyxsedan som kombinerar avancerad teknik och fyrhjulsdrift med komfort. Framdrivningen sker med V8 med dubbla turbo och 570 hästkrafter. Nypriset är 1 600 000 kr, och för tre år gamla S8 börjar annonspriserna på 1 090 000 kr. Det ger en värdeminskning om 32 procent.

Slutsatsen är tydlig – värdefallet bland prestandamodellerna är betydligt mer dramatiskt om de är eldrivna. Varför?
För bara några år sedan var elbilar främst ett val för teknikintresserade pionjärer. Marknaden var begränsad, tekniken ny och kostnaden svår att motivera utifrån traditionella kalkyler.

Ett av de tydligaste skälen till att vissa elbilar tappat mer i värde än motsvarande fossilbilar handlar om räckvidden. Det finns en inbyggd motsättning mellan kraft och körsträcka. I praktiken erbjuder sällan prestandamodellerna den räckvidd som kunderna förväntat sig, särskilt inte i relation till priset.

Dessutom var många elbilar i premiumklassen tidiga försök från tillverkare utan erfarenhet av eldrift. Det skapar osäkerhet bland köpare, inte minst när det finns alternativ med mer beprövad teknik.

Den snabba teknikutvecklingen på elbilsområdet har också bidragit till kraftiga värdetapp. Nya modeller med längre räckvidd, snabbare laddning och bättre mjukvara lanseras ständigt, vilket gör att den tidigare generationen känns föråldrad. Fossildrivna bilar har inte alls samma utvecklingstakt, vilket gör att de behåller sitt värde bättre över tid.

Men det är viktigt att tänka på att värdeminskning inte är den enda kostnaden i bilägandet. Dyra bilar har dyr service, hög försäkringspremie och, när det gäller de fossildrivna modellerna, också stor törst på bensin.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt