Sarah lyfte på presenningen. Där hittade hon sitt livs största fynd. Hennes drömbil, perfekt bevarad från 1959.
Mamman skickade en bilannons till sin dotter Sarah, och hon öppnade. I annonsen fanns något som direkt fångade hennes uppmärksamhet. Ett fordon från 1959, fortfarande i samma svarta lack och med interiör helt i original. Bilen hade stått parkerad i ett stall i nästan 20 år. Bilen hade köpts ny, och bevarats i samma familj genom generationer. Men den historiska bilen hade stått still länge, och väntade på sitt nästa kapitel.
Bilens första ägare, säljarens farfar, köpte den direkt från visningsrummet 1959. Han körde den i många år och lämnade den sedan vidare till sin son. När sonen gick bort ärvde hans dotter bilen. Men där stannade bilen. Den blev den parkerad i en lada och stod stilla i nästan två decennier. Därför beslutade ägaren att sälja bilen. Sarah såg annonsen och valde att åka och titta. Väl på plats lyfte Sarah presenningen. Och där hittade hon den perfekta kombinationen av originalitet och sällsynthet.



En väl omhändertagen Cadillac Coupe DeVille från 1959. Sarah föll direkt för den fabriks-svarta färgen, den intakta originalinteriören och att bilen fortfarande tillhört samma familj. En perfekt bevarad Cadillac, som dessutom var nästan helt fri från rost. Det är tack vare att den varit en bil som kört i Kalifornien sedan start, där det torra och varma klimatet hjälpt till att bevara den. Sarah tvekade inte, hon köpte bilen direkt.
Men även om bilen varit väl omhändertagen, fanns det delar som försummats. Sarah kontaktade ett team som hjälpte henne: de monterade om hjulen, drog bilen på släpet och körde iväg. Bilen startar inte än och kan inte köras. Ett rejält projekt, potentiellt för livet. Men Cadillac Coupe DeVille har en särskild plats i bilindustrins designhistoria. Den kom med dramatiska bakfenor och dubbla kulformade bakljus, en djärv, juvelliknande grill och taklinjer i två distinkta varianter: ett svepande hardtop eller ett valfritt vinyltak.


Under huven satt en kraftfull 6,4-liters OHV V8-motor som producerade ungefär 325 hästkrafter och 583 Nm i vridmoment. Coupe DeVille hade bakhjulsdrift, den respekterade fyrväxlade Hydra-Matic-automatlådan och levererades som standard med servostyrning och servobromsar. Beroende på utrustning kunde bilen även ha elektriska fönster, eljusterbara säten, fabriksmonterad luftkonditionering, tonade rutor, breda vitväggsdäck, kromdetaljer och mycket mer.

Sarah, som också är känd som “Caddy Girl Garage”, har varit fascinerad av 1959 Cadillacs sedan hon var 14 år. Hon har köpt och sålt dem genom åren, alltid på jakt efter “den rätta”. Fram till nu. Hon har en svaghet för svarta Cadillacs, med originallack, originalinteriör och så nära fabriksfräsch som möjligt. Den här bilen uppfyllde alla hennes kriterier. När hennes mamma skickade annonsen, utan att veta exakt vad som väntade, ledde meddelandet till hennes livsupptäckt.
Sarah planerar nu att återställa de delar som behövs för att den ska fungera, men behålla den helt original där det är möjligt. Charmen hos denna Cadillac är att den aldrig har ändrats och aldrig förlorat sin själ – och så vill Sarah fortsätta ha den. Hon sökte en bevarad, spårbar Cadillac med känd ägarhistoria. Och i denna fann hon allt. En bil som köptes direkt från showroomet 1959, som aldrig sålts vidare, aldrig modifierats och aldrig överbehandlats.

Men utmaningar väntar. Motordelar kan ha försämrats med tiden, gamla tätningar kan läcka och korrosion kan gömma sig på svåråtkomliga ställen. Dessutom måste system som bränsle, bromsar och växellåda göras säkra. För att fixa allt detta kommer det att behövas specialdelar för 390 V8-motorn och Hydra-Matic-lådan. Kanske väntar även arbete med el, kylning och bränslesystem. Men det ser inte Sarah som ett hinder.
Det är bara en del av resan, menar hon. Sarah är överlycklig trots eventuella utmaningar. För hon har äntligen hittat “den rätta”. Den svarta Cadillacen hon drömt om sedan hon var liten. Och den här Cadillac Coupe DeVille från 1959 är mer än bara en bil. Den är som en resa tillbaka i tiden. Ett ögonblick när Cadillacs var symbolen för lyx. Utan stora ändringar.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.