Bilfirman sålde krockad Toyota. Nu tar Göteborgskvinnan strid mot handlaren. Ett inspelat samtal ska vara hennes trumfkort.
– Jag står nu med en bil som är väldigt svår för mig att sälja vidare, skriver hon i anmälan.
Våren 2023 kom kvinnan till en bilhandlare i Växjö. Hon var ute efter en mindre bil som passade sina behov. Efter en del funderingar och samtal med säljaren bestämde hon sig för en Toyota av mindre modell.
Men när kvinnan skulle sälja vidare sin bil gjorde hon en besvärande upptäckt, skriver SMP. Bilen hade tidigare gått i Danmark. Där hade den varit med om en allvarlig krock. Bilen hade då blivit utredd av försäkringsbolaget för skrotning, eftersom kostnaden för reparationerna bedöms överstiga 75 procent av värdet. Men skrotningen blev inte av. Istället reparerades bilen och skeppades över till Sverige. Där hamnade den hos bilfirman i Växjö som sålde bilen till kvinnan utan att berätta om dess historia.
Kvinnan har anmält bilhandlaren till ARN (Allmänna reklamationsnämnden). I sin anmälan skriver hon också att en anställd på bilfirman erkänt i ett telefonsamtal, som ska finnas inspelat, att hon inte fick den rätta dokumentationen.
Bilhandlaren har senare erbjudit kvinnan att köpa tillbaka bilen för 80 000 kronor. Men hon tycker inte att det är tillräckligt.
– En värdeminskning på 40 000 kronor på 20 månader är orimlig” skriver kvinnan i sin anmälan till ARN där hon kräver att bilhandlaren ska häva köpet och att hon ska få tillbaka sina pengar. Ärendet kommer nu att tas upp i ARN där också bilhandlaren ska få yttra sig om turerna kring affären.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.