Ljusning för bilhandlare: ”De har sålt ut billigt”

Nu vänder det uppåt för svensk bilhandel. Ändå varnar experten för nya tuffa tider.
– Det värsta är över och de svagaste har fått kasta in handduken, säger Ronny Svensson.

Förra sommaren kom de första larmrapporterna. Den svenska bilhandeln förblödde. Då varnade Ronny Svensson för att många bilhandlare skulle gå under. Sedan kom hösten och de började falla som korthus.
– Det var många konkurser och det var de svagaste som föll först. Nu har det lugnat ner sig. Jag tror inte det kommer en ny konkursvåg, men många har fortfarande tuffa tider att vänta.

I juli ökade bilhandlarna sin försäljning av nya bilar till privatpersoner med 25 procent. Det är en markant ökning. Samtidigt minskade konkurserna med 43 procent jämfört med förra året. Ändå är experten försiktig med att dra några snabba växlar. Många av bilarna som sålts är på kampanjer med låga marginaler.
– Det är bara för en månad och det finns förklaringar. En av dem är att man gjort sig av med bilarna i hamnarna. Man har haft mängder med årsmodell 2025 kvarstående. De har nu sålts av billigt och med olika kampanjer. 

Många av bilarna som fått privatmarknaden att lyfta säljs genom privatleasingkampanjer till lågt pris. Volvo har leasat ut sin EX30 för 3569 kronor.

Svenska bilhandlare har suttit med överfulla lager. Till slut började de nya modellerna dyka upp. Då var det nödvändigt att sälja ut de gamla bilarna. Även om det inte gick med vinst.
– Man vill inte ha de gamla modellerna kvar nu när 2026-orna kommer ut på marknaden. Samtidigt är det dags för kvartalsrapport och då gäller det att tömma lagren så gott det går.

Den svenska bilhandeln är på väg ut från en av sina värsta kriser någonsin. Många gick under i vintras. Ändå finns det några kvar som hänger löst. 
– Jag är fortfarande orolig över bilhandlare som fokuserar mycket på privatleasing och där handlaren garanterar restvärdet. De får försöka att hyra ut dem igen eller så får man försöka att ta smällen. I annat fall kommer man nog att klara sig även om det fortfarande är tuffa tider.

Bilhandlarna kan tvingas acceptera en ny verklighet. De som överlevt kommer att få vänja sig vid lägre avkastning. Anledningen är att hushållen har allt mindre pengar att röra sig med och finansbolagen blir allt mer försiktiga med att bevilja lån.
– Många har skurit ner på utgifterna. Man har gjort sig av med personal, tagit bort fikabröd, slutat med föreläsningar och kurser. Ändå kommer det inget lyft och då är det många som blir trötta. Man vill att verksamheten ska vända.

Experten har en egen idé om hur bilbranschen ska kunna vända sina röda siffror.
– Man behöver lära sig att sälja begagnade bilar och inte bara leasa ut fordon. Då kommer den svenska fordonsparken att förnyas och man börjar tjäna pengar igen, avslutar Ronny Svensson. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt