Livsfarliga missen vid skifte till sommardäck

Många byter till sommardäck nu när vårvärmen har kommit. Men se upp för livsfarliga missen. 

Nu är vi mitt i skiftestider och många står irriterade på uppfarten och hoppar kanske på en hävarm för att få bort bultarna som sitter som berget. Experten varnar nu för de lömska misstagen som kan förstöra din bil och orsaka skaderisk för dig själv. 
– Det är vanligt förekommande att man gör något misstag när man byter däck själv. Därför finns det en del saker man ska tänka på.

Experten råder dig att vara noggrann och försiktig när du byter däcken själv. Men om du följer vissa moment noga så finns det ingen risk att tappa ett eller flera däck. Nu har råden om hur du ska efterdra ändrats. 
– Man ska rengöra ytorna ordentligt, använda momentnyckel efter instruktionerna och därefter göra en efterkontroll efter fem eller tio mil. Du ska bara efterdra bultarna om de inte sitter med rätt moment. Du ska inte smörja bultarna. 

Missarna många gör när de byter däck:

1. Inte gör rent kontaktytorna, ett av de största problemen
2. Använder inte momentnycklar och drar inte åt bultarna i moment
3. När man lyfter bilen själv hemma ska man inte använda domkraften som följde med bilen. De är viktigt att palla under bilen annars kan det få förödande konsekvenser. 
4. Glömmer att ta bort centreringsringar. 

Men det finns fler misstag att se upp för. Många hissar upp sin bil på en bristfällig domkraft eller har inte koll på bilens lyftpunkter. Om bilen ramlar av domkraften riskerar du allvarliga klämskador. Det är också viktigt att Lyfter du bilen på ett felaktigt sätt kan den skadas. Det gäller att använda lyftpunkterna på rätt sätt. På elbilar kan batteriet ta skada och det kan till och med orsaka brandrisk. Vissa bilmodeller, som Tesla, kräver speciella lyftpuckar. 

– Det är superviktigt att man inte lyfter en elbil fel. Om man skadar ett batteri och det uppstår en läcka på cellerna finns det stor brandrisk. Branden behöver inte uppstå direkt, det kan ta några dagar och när den börjar är det mycket svårt att släcka den, säger Dennis Alexis, Operativt ansvarig på Scandinavian Tire & Rim Organization.

Han varnar ändå för att försöka byta däcken på din elbil. Den snabba besparingen kan istället sluta i en sur utgift på många tusentals kronor. Det gäller också att ha en rejäl domkraft som klarar den större belastningen som en tyngre elbil innebär.
– Den allmänna rekommendationen är att alltid åka till en däckverkstad. Om det blir fel kan annars försäkringsbolaget peka på att det inte utförts fackmannamässigt, säger Dennis Alexis.

Vi på Carup har vid flera tillfällen uppmärksammat att det är vanligt att bilar tappar hjul efter däckskiftet. Assistancekåren uppger att de åker på den hel del tappade hjul. Då blir det inte bara dyrt, det kan även inträffa allvarliga olyckor, beroende på hastighet, trafik och vilken väg man kör på.
– Vi har skrivit en rapport och kommit fram till att det är 600 personer om året som tappar hjulen. Visst förekommer det allvarliga olyckor, säger Lasse Dahlqvist. 

De som drabbas av tappade hjul blir rädda. Plötsligt rasar bilen och skrapar mot vägbanan. Man måste ringa efter bärgare och stora utgifter väntar.
– Det vanligaste är att hjulet lossnar, karossen faller ner och man kan styra in åt sidan. Det blir skador på bromsskivan och karossen, så det kan bli dyrt.
LÄS MER: