Lisa drog biljätten till domstol – vann på alla punkter

Hon drog biljätten till domstolen. Nu får Lisa rätt och Riddermark Bil döms att köpa tillbaka bilen, betala rättegångskostnader och skadestånd. 
– Riddermark mejlade mig och berättade hur dyrt det skulle bli om jag förlorade rättegången, säger Lisa Saaari. 

Hon bor i Skärplinge utanför Tierp. Lisa och sambon var på jakt efter en bil som passar deras behov. Hos Riddermark Bil fick de syn på en Mazda CX5 som gick på diesel. Bilen hade gått 15 764 mil och kostade 174 295 kronor inklusive en försäkring för 13 000 kronor.
– Den var från 2015 och försäljaren lovade att den var i gott skick. Att bromsar och sådant fungerade fint, säger hon.

Lisa fick hem sin bil. Det dröjde inte länge innan hon förstod att något var snett. Bilen var inte alls som försäljaren på Riddermark Bil lovat. 
– Men allt blev katastrof redan från början. Den blev överhettad efter tre veckor och jag reklamerade detta. På verkstaden sa de att det var så konstiga fel att de bara släckte lamporna.

Screenshot

Snart märkte hon att bilen gick ostadigt. Det var något som krängde och den kändes inte alls bra på vägen. 
– Sedan var det problem med däcken. Det var väldigt instabilt att köra bilen. Då började vi med att köra till min pappa så fick han dra åt bultarna eftersom de satt löst. 

Något var allvarligt fel med bilen. Lisa förstod detta och efter nya samtal med Riddermark fick de lämna in bilen på en specialiserad verkstad. 
– Till slut var vi tvungna att vända oss till en auktoriserad verkstad för att bli av med skakande. Väl där sa man att de skulle byta däcken. När det ändå inte blev bra upptäckte verkstaden att bromsarna var helt slut. Trots att säljaren lovade dyrt och heligt att de var i bra skick.

Efter det verkade Lisas Mazda gå fint. Hon och sambon var glada. Nu fungerade livet igen. Men snart skulle olyckan återigen knacka på motorhuven. 
– Ett tag fungerade det ganska bra. Men efter en månad varnade bilen för överhettning igen. Sedan slutade värmen att fungera. Jag pratade med Riddermark och fick återigen gå till en verkstad. Där sa de att det var så många felkoder att de inte klarade av det.

Lisa försökte prata med Riddermark Bil. De ordnade så att hon fick ta bilen till en ny auktoriserad verkstad med spetskompetens på Mazda. Det visade sig att motorn var bortom räddning.
– Jag fick vända mig till en auktoriserad verkstad igen. Där stod den nästan ett år och under tiden var vi strandsatta här. Det var mycket besvärligt och inte lätt att kunna använda kollektivtrafiken eftersom den inte går så ofta. 

Reparationen drog ut på tiden i månader. Till slut tröttnade hon när hon inte fick häva köpet. Foto: Mazda

Hon hoppades att allt skulle lösa sig. Samtidigt tickar dagar iväg och blir till veckor och månader. Hon blev till slut lovad ett motorbyte, men allt bara drog ut på tiden. En ny motor uppgavs vara beställd, men ingenting hände.
– Det hände ingenting på verkstaden. Riddermark nekade dem att beställa grejer eftersom de ville göra detta själva. Därför ledsnade jag på dem till slut och vände mig till en advokat. Visst hade jag kunnat vända mig till Allmänna reklamationsnämnden också, men det hade tagit upp till ett år och firman behöver ändå inte följa deras rekommendationer, säger Lisa.

Riddermark svarar på kritiken

Riddermark Bil fälls sällan i Allmänna reklamationsnämnden trots att de är störst i Sverige på begagnade bilar. De vill inte uttala sig specifikt om Lisa Saaris fall, men säger:
– Som policy kommenterar vi inte enskilda kundärenden av respekt för kundernas integritet. Däremot arbetar vi kontinuerligt med att förbättra våra processer för att säkerställa hög kvalitet och trygghet för våra kunder, säger Gustav Thuman, marknadschef på Riddermark Bil.

Lisa Saari läser upp mail från Riddermark Bil. De skriver att en rättegång kan bli en mycket dyr historia för henne. 
– Riddermark mejlade mig och berättade hur dyrt det skulle bli om jag förlorade rättegången, säger Lisa Saaari. 

Ändå valde hon att gå vidare. Lisas advokat är överraskad över hur tuff hon var. Lisa stod från början ensam mot det stora företaget. Ändå vågade hon driva sin sak hela vägen.
– Hon stod på sig och inte lät sig skrämmas av Riddermark som under tvisten hörde av sig till henne för att säga att tvisten kommer ta lång tid och att det är en stor risk för henne. Hon upplever att Riddermark försökte skrämma henne till att ingå förlikning precis innan de medgav hela talan, säger juristen Kristoffer Fridlund på Fridlunds Juridik. 

Juristen Kristoffer Fridlund företrädde bilägaren som inte gick med på förlikning innan rättegången. Foto: Sandra Penzo

Till slut vände sig Lisa och hennes jurist till tingsrätten och stämde Riddermark Bil. 
– Jag ville häva köpet och min jurist hjälpte mig. Men Riddermark lyssnade inte och vi lämnade in en stämningsansökan. Efter ett tag ringde min advokat och sa att Riddermark har medgivit allt, säger Lisa Saari.

Att stämma bilhandlaren var en risk Lisa var beredd att ta. Och till slut gick hon vinnande ur striden. Attunda tingsrätt dömer nu Riddermark till att häva köpet. När fallet drogs till domstol valde Riddermark att medge Lisas krav. De ska nu betala tillbaka 174 295 kronor för bilen och på egen bekostnad hämta bilen. Sedan ska de betala skadestånd på 13 427 kronor samt Lisas rättegångs- och advokatkostnader som slutade på 108 000 kronor.

Attunda Tingsrätt avkunnade sin dom i början av november. Nu har Lisa fått betalt och fått lämna tillbaka bilen. Hon fick dessutom skadestånd av Riddermark Bil som också får betala rättegångskostnader på 108 000 kronor.

– Vi är Sveriges största återförsäljare av begagnade bilar med över 60 000 levererade bilar årligen. Färre än 0,1 procent av våra affärer leder till ett bifall i Allmänna reklamationsnämnden, vilket visar att de allra flesta köp inte resulterar i någon konsumenttvist. Vi följer alltid ARN:s beslut när sådana uppstår, säger Gustav Thuman.

Efter allt tumult har livet börjat ta fart igen. Lisa Saari är lite kantstött efter den långa konflikten med Riddermark Bil. 
– Jag har fått tillbaka alla pengar och det är löst, nu hoppas jag ingen annan drabbas, säger Lisa Saari. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt