Lilla Smart har vuxit till en elefant på jul
Den tidigare småbilstillverkaren släpper en monster-SUV som väger 2,5 ton.
Nya elbilen Smart #5 är nästan dubbelt så lång som den ursprungliga Smart från 1994.
Smart började under 1980-talet som ett samarbete mellan Mercedes och det schweiziska klockföretaget Swatch, och backades även av Volkswagen. Tanken var att få fram en liten och smart konceptbil som passade bra i storstäder. Volkswagen hoppade snart av samarbetet och i början av 1990-talet steg Mercedes in i företaget, därav namnet Swatch-Mercedes-ART: SMART.
I den första modellen Smart Fortwo fick två vuxna personer plats med nöd och näppe. Den var heller inte tänkt för långresor, utan som en enkel pendlare eller shoppingbil för urbant bruk. Den första modellen från 1994 var 2,5 meter lång. Men med den nya serien från Smart #5 har Smart vuxit till elefant.
Med sina 4,7 meter och nästan 2,5 ton är det en riktig tungviktare på vägarna. Det finns till och med en stege upp till takräcket som markerar ljusår från märkets ursprungsmodeller. Designen kommer från Mercedes som äger hälften av Smart.
De har skapat en exklusiv bil där man får AI hjälp med allt som kan tänkas dyka upp. Men all teknik under skalet har Geely, som står för den andra halvan av Smart, tänkt ut. Smart tillverkas numera i Kina i Geelys fabriker. Men varför använda ett varumärke som egentligen står för något helt annat?
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.