Ett nytt “lifehack” för bilen har skapat masshysteri bland bilägare i Finland. Men det har även nått utanför bilkretsar och nu jagar folk desperat efter den virala produkten.
– I nuläget är den i princip slutsåld, säger en kampanjansvarig på Lidl.
Det handlar inte om en ny bilmodell eller ett verktyg för motoroptimering. Utan om en slemmig, klibbig rengöringsklump som folk nu slåss om i Lidls butiker. Den tre euro (cirka 35 kronor) billiga massan säljs under namnet Ultimate Speed Car Cleaning Gel och har snabbt blivit ett viralt fenomen i Finland, rapporterar helsinginuutiset.
På sociala medier strömmar hyllningarna in. Slemmassan som trycks in i bilens trånga utrymmen och fångar upp damm, hårstrån och smulor har blivit något av en kultprodukt bland både bilägare. Men även folk utan bil försöker få tag på slimeprodukten.
– Jag vill ha den där slemmassan, trots att jag inte ens äger en bil, skriver en person på nätet.
Rengöringsgelen eller slimeprodukten om man vill kalla den så, finns i olika dofter och används enligt användarna inte bara i bilen. Utan även för att städa tangentbord eller barns leksaker. En användare säger att hon numera måste köpa en extra slimeklump enbart för barnen.
Bakom hysterin finns ett oskyldigt inlägg på Linkedin. Finska Saara kallade bilslemmet för “det bästa lifehacket en bilkörande kvinna kan ha”. Resten är historia.
– Min egen slemmiga vän doftar lavendel, skriver Saara i inlägget.

Efter det har kommentarerna rasat in. Många befarar nu att det redan är för sent att lägga vantarna på en egen klump.
– Lidl säljer slime som smör nu – man får nog vara snabb, skriver en person.
Enligt Ville Rönkkö som är kampanjansvarig på Lidl i Finland har försäljningen gått över förväntan.
– Produkten har väckt mycket positiv uppmärksamhet och diskussion på sociala medier. Försäljningen har varit intensiv i både Helsingfors och resten av landet. I nuläget är den i princip slutsåld, säger han till Helsingin Uutiset.
Carup har sökt Lidl Sverige för att få veta om det virala bilslemmet finns eller kommer att finnas i svenska butiker.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.