Legendarisk polis-Porsche säljs på auktion

Bilen som gav fortkörare och tjuvar mardrömmar på 1970-talet ligger nu ute till salu. Idag är den röd, men bilen är en mytomspunnen svensk polisbil, nämligen en Porsche 911 T 2,2 från 1971.
Spännande och svartvit historik, det vill säga en polisiär historik, skriver Bilwebacutions. 

Under åren 1965-1973 fanns det 23 polisbilar av märket Porsche i Sverige. Bilarna användes vid trafikövervakning för att ta fast fortkörare och annat bus på de svenska vägarna. Förarna till Porschebilarna handplockades bland poliserna som sedan fick en specialutbildning. 

– Ännu så länge väcker den låga, snabba Porschen stor uppmärksamhet bland trafikanterna. Polisen syns och det är meningen. Det är också meningen att Porschen skall bli en allt vanligare syn på vägarna. Det skall bli vardagsmat för polisen att köra sportbil, skrev Ingemar Hesslefors, i GT 1965, enligt Polismuseet. 

Fotograf: Polismuseet
Fotograf: Polismuseet

Men så blev det inte. Redan 1973 avslutades projektet mestadels på grund av kostnaderna. Tio av bilarna skrotades och en av bilarna står vid Polismuseets fordonssamling i Tullinge, Stockholm. Därför hör det inte till vanligheten att dessa gamla tjuvstoppare dyker upp till salu som nu. 

1971 fick polisen i Göteborg ta emot 13 Porschar. En av dessa är den röda 911:an från 1971 som nu ligger ute till salu hos Bilwebacutions. Den var i tjänst fram till 1972 och användes mestadels runt Halmstad. 911:an var en mardröm för fortkörare då den kunde göra 0-100 km/h på 8 sekunder och hade en toppfart på 208 km/h. 1975 sålde Rikspolisstyrelsen exemplaret till en privatperson som bodde norr om Göteborg vid Kungälv. Sedan såldes 911:an vidare till en person i Göteborg som valde att bygga om den.
–  Ett inte helt ovanligt öde för många tidiga Porschar på den tiden, skriver Bilwebauctions

Bilen hade sedan två ägare till innan den hamnade hos den nuvarande ägaren i Barsebäck. Han har samlat dokumentation och information kring bilen i en pärm, men mer detaljerad historia finns hos Riksarkivet. 

Under huven har bilens original motor på 2,2-liter ersatts av en 2,4-liters motor med 125 hk.
– Välinställd motor och den senare installerade femväxlade lådan med klassiskt charmigt dogleg-mönster (1:an mot-dig-nedåt) har en på vintage Porschevis sin vanliga känsla, det vill säga att föraren får vara aktiv och medveten, skriver Bilwebauctions. 

Bilen har en röd lackering med en liten bakvinge. Inuti är stolarna klädda i skinn och har sitt originella innertak kvar. Ratten är en klassisk Momo Prototip sportratt.
– Rolig och lite busigt bruksvänlig i ett värdigt och snyggt skick, ägaren har tagit vara på en ombyggd sjuttiotalare på ett trevligt och smakfullt sätt, skriver Bilwebauctions. 

911:ans bedömda värde ligger på 650 000 – 700 000 kronor. Vad det slutar på får vi veta den 30 maj då budgivningen tar slut.
– I en tid när åttiotalsombyggda 911:or återställs till original har det här exemplaret hittat sin plats som en användbar och opretentiös RSR replica, skriver Bilwebauctions.
LÄS MER: