Elbilen MG Marvel R blev inte alls den drömbil familjen väntat sig. Bilen levde sitt eget liv i tre år – men ägaren har inte blivit trodd – varken av bilhandlaren eller ARN.
– Jag och barnen blev inlåsta i bilen, sedan dess vågade de inte åka med den, säger Louise Millycke.
Hon och sambon sökte efter en ny bil. De kom till Hedins i Helsingborg och fick syn på en MG Marvel R.
– Vi tyckte om den direkt och det verkade vara en väldigt bra bil. Därför kom vi överens med Hedins om ett leasingavtal på tre år. Sedan tog det inte lång tid innan problemen började, säger Louise.
Först verkade allt frid och fröjd. Louise tyckte om bilen som var både praktiskt och lättkörd.
– Vi hämtade ut den i maj för tre år sedan. Ganska snart märkte jag att det var något som inte stämde. Det gick knappt att ladda den ofta slog den ut all elektricitet hemma, säger Louise.
Hon kontaktade bilhandlaren för att få hjälp. Där möttes Louise av oförståelse och de kunde inte återskapa felen som Louise upplevt.
– När jag hörde av mig till Hedins sa de bara att det inte var något fel. Jag litade på dem. Men så började den att slå ut laddstolpar och jag vågade inte ladda någon annanstans. Därför blev det mest att vi fick ta kortare rundor, säger Louise.
Snart blev hon orolig över att köra den här bilen långt. Eftersom det var problem med laddningen kunde man aldrig vara säker på att komma hem igen.
– En gång var vi tvungna att åka en längre sträcka. Det slutade med att jag fick bärgas hem. Även bärgaren försökte ladda den utan att lyckas.
Louise ringde flera gånger till Hedin Bil i Helsingborg. Varje gång slog de ifrån sig kritiken och kunde inte förstå felet, men till slut var det tvungna att ge med sig.
– Till slut gick Hedin med på att ta in bilen och kolla på den. Efter ett tag sa de att man inte hittade något fel. Vi fick tillbaka den och jag funderade på om det var mitt eget fel, säger Louise.
Men det kom snart att uppstå ytterligare fel.
– Efter att vi fick tillbaka bilen började jag använda den försiktigt igen. Då var det en dag när jag skulle lämna till förskolan. Plötsligt gick det inte att öppna dörrarna inifrån. Barnen blev väldigt rädda och vi fick klättra ut genom bakluckan.
Under de tre leasingåren åkte bilen in och ut på verkstaden. Nu är Louise lättad att de tre leasingåren är till ändå.
– Vi har haft den här bilen på lagning nio gånger under de här tre åren av leasingtid. Jag har försökt få en annan bil, men Hedin vägrar. De har flera gånger sagt att bilen är hel, eller att felen är lagade, men det stämmer inte. Jag är besviken och hoppas att ingen annan drabbas, säger Louise.
Hedin Bil uppger att man har försökt hitta felen och reparera bilen. Fallet har prövats i ARN som kommit fram till att de inte gjort något fel, trots att Louise är allt annat än nöjd.
– Vi beklagar att kunden inte är nöjd. Vi har vid upprepade tillfällen tagit in bilen för kontroll och gjort vårt yttersta för att åtgärda de upplevda problemen, men har inte kunnat återskapa felen. Vår policy är att alltid följa ARN:s rekommendationer. Ärendet har prövats av ARN vid två tillfällen, där kundens krav avslagits, säger Kristina Wärmare från Hedin Bil.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.