Busschaufförer rundar alkolåsen. Stort larm från Göteborg där startare blåser och låser upp alkolåsen på morgonen.
– När jag hämtade bussen var den upplåst, det var bara att släppa på bromsen och köra, säger en anonym bussförare till P4 Göteborg.
Busschaufförer på Västtrafik kan köra berusade trots att det finns alkolås. Det här avslöjar P4 Göteborg efter en granskning. Enligt flera busschaufförer så låser en uppstartare upp bussarna till de andra på morgonen.
– Det finns en som är en startare och som börjar fyra på morgonen, han startar alla bussarna. Sedan tar jag bara bussen utan att behöva blåsa, säger Satish Chamat.
P4 Göteborg åker ut till den stora terminalen vid Härryda. De ser att flera bussar står igångsatta. Chaufförerna kommer till jobbet och kör iväg med de igångsatta bussarna. Ingen behöver blåsa i alkolåset. Trots att detta är en viktig del av rutinen.
– Det är inte bra, för det kan vara så att jag eller en kollega kan vara påverkad, säger Satish Chamati.
Problemet är inte nytt. Tidigare har samma sak avslöjats hos Skånetrafiken. I Göteborg blev en busschaufför dömd för grovt rattfylleri 2019. Föraren hade kört buss i linjetrafik med många passagerare när han avslöjades. Företaget som chauffören arbetade på är fortfarande verksamt inom Västtrafik och de har inte ändrat sina rutiner.
Trots detta så har Västtrafik inte några rutiner för att säkerställa så att deras förare inte kör onyktra. Enligt avtalet ska det finnas alkolås i bussarna. Däremot står det inget om vem som ska blåsa. Nu lovar Västtrafik att se över detta.
– Tanken är att föraren ska blåsa innan färden. Vi kommer att gå ut till våra trafikföretag och se om vi kan göra något åt våra rutiner, säger Joakim Holt.
P4 Göteborg har talat med flera busschaufförer. Alla vittnar om samma sak. När de kommer till arbetet står bussarna redan igångsatta. Om någon är påverkad eller berusad är det bara att tuta och köra. Efter det här avslöjandet har Västtrafik nu erkänt att det finns brister i rutinerna. Man lovar att vända sig till sina trafikföretag för att se hur man kan skärpa rutinerna och säkerställa att ingen chaufför kan köra berusad.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.