En ny forskningsstudie larmar: den okända miljöbomben från din bil finns överallt. Mikroplast från däck är värre än vad som varit känt och hamnar till och med i maten vi äter. Elbilar kan vara värre än fossilbilar.
– Dessa fynd är allvarliga, uppger norska Naturvårdsverket.
Nya studier avslöjar nu att partiklar från bildäck är den vanligaste typen av mikroplast i naturen. Däcken slits när vi kör och släpper ifrån sig både syntetisk gummi och kemikalier som kan skada miljön. Men man har också gjort en allvarlig upptäckt. Partiklarna hamnar i maten vi äter. Och i en framtid där elbilar som väger mer blir allt vanligare kan problemet bara bli värre om inget förändras.
– Mikroplast är oönskat i miljön och när vi vet att däcken också innehåller miljöfarliga ämnen är dessa fynd allvarliga, säger Hilde Singsaas, chef på Miljødirektoratet som är Norges motsvarighet till svenska Naturvårdsverket, i ett pressmeddelande.

Undersökningarna har gjorts av forskare vid NIVA (Norsk institutt for vannforskning) på uppdrag av Miljødirektoratet. NIVA forskar om vattenmiljöer och deras forskare har hittat bildäckspartiklar både i sediment och levande organismer. Med “sediment” menas bottenmaterialet i hav, sjöar och vattendrag som sand, lera och små partiklar som samlas på botten.
Resultaten är chockerande. Upp till tre procent av sedimenten i Oslofjorden består av små däckpartiklar och det är en av de högsta nivåerna som någonsin mätts i Norge. De största mängderna fanns nära hamnar i Oslo som Filipstadkaia och Akershuskaia. Men problemet stannar inte vid fjordens botten.
Man undersökte även blåmusslor från sex olika platser i Norge. Från Oslo i söder till Varangerfjorden i norr innehåll musslorna däckpartiklar. Partiklarna varierade i mängd, men de fanns i musslor från alla platser. Miljødirektoratet varnar för att detta kan påverka djurlivet och spridas vidare i näringskedjan. Alltså även till oss som äter fisk och skaldjur.

Mikroplasten finns dessutom i luften. Prover från Oslo visar att 95 procent innehöll bildäckspartiklar. Även på Svalbard som ligger långt norrut hittades däckrester i nio procent av proverna vilket visar att partiklarna kan transporteras långa sträckor.
Ett enda bildäck kan släppa ut stora mängder mikroplast varje år. Tunga fordon kan slita mer än 12 kilo per däck medan vanliga personbilar ligger ungefär åtta till elva gånger lägre. Tyngre fordon som elbilar sliter ofta mer på däcken vilket ökar utsläppen av mikroplast. Även VTI-forskning bekräftar det, även om bilden är komplex.
– Den här studien har gett en tvetydig bild. Litteraturstudier visade att elfordonens däck riskerar att slitas ut mer än fossildrivna fordons, detta eftersom de är 15 till 20 procent tyngre, samt har mer kraft vid acceleration och inbromsning. Däremot tycks ett mer försiktigt körbeteende ha haft motsatt verkan, säger Raheb Mirzanamadi vid VTI, som Carup rapporterat om tidigare.
Forskare varnar för att detta kan öka mängden mikroplast som sprids från vägarna, även om elbilar inte släpper ut avgaser. En tung bil som innebär mer däckslitage blir en konkret miljöutmaning som ofta glöms bort när man pratar om elbilar som klimatsmarta.
– Bildäckspartiklar är ett stort miljöproblem. Nivåerna är högst nära de stora städerna, men lokala reningslösningar kan bidra till att förhindra vidare spridning ut i miljön, påpekar Miljødirektoratet.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















