Larmet: Kris i tyska bilindustrin

Lagom till den tyska sommarledigheten visar ny statistik ett krisläge för landets bilindustri. Indikatorn för företagsklimatet inom fordonsindustrin har fallit djupt på minussidan och kapacitetsutnyttjandet minskar.
– Bilindustrin glider längre in i krisen, säger Anita Wölfl, ifo-institutet.

Den tyska bilförsäljningen har stagnerat i månader och hittills i år har nästan en halv miljon färre nya bilar sålts än under samma period före Coronakrisen. Münchens ifo-institut har nu släppt nya indikatorer för flera av landets affärssektorer. Indikationen för företagsklimatet inom fordonsindustrin har sänkts till minus 18,3 punkter, innan sänkningen låg indikatorn på minus 9,5 punkter.

Exporten går inte mycket bättre och nu är det krisläge för den tyska bilindustrin. Bland annat har Volkswagen-koncernen tagit bort nattskiften i alla fabriker, något som reducerar kapaciteten med 25 procent.
– Bilindustrin glider längre in i krisen, säger Anita Wölfl, ifo-institutet. De försämrade siffrorna baseras både på bedömningen av det aktuella affärsläget och förväntningarna för det kommande halvåret.

Indikatorn för hela det tyska affärsläget sjönk med 10 punkter, från 3,2 till minus 6,8 i juli. Även förväntningsindikatorn och kapacitetsutnyttjandet sjönk. Dessutom har exportförväntningarna sjunkit till minus 16,8 punkter, vilket är 13 punkter lägre än förra månaden.

De stora nedgångarna handlar till stor del om övergången till elbilar i samband med sämre ekonomiska utsikter. Ändå kan biltillverkarna inte undkomma den elektriska fällan. Enligt en EU-förordning får de sammanlagda koldioxidutsläppen inte överstiga en viss gräns. Utan en betydande andel elbilar kan denna gräns inte upprätthållas. Om den bryts blir det miljardböter från 2025.
LÄS MER: