Larmar: Billiga småbilar straffas bort från Europa

Två mäktiga bilchefer går samman i ett gemensamt upprop. Renault-vd:n Luca de Meo och Stellantis styrelseordförande John Elkann varnar för att dagens EU-regler hotar småbilarnas framtid och leder till nedlagda fabriker.
– Om vi inte ändrar kursen, kommer vi tvingas fatta smärtsamma beslut inom tre år, säger Elkann.

– Det vi ber om är en särskild reglering för mindre bilar. Det finns för många regler som är anpassade för större och dyrare modeller, vilket gör det omöjligt att tillverka småbilar med tillräcklig lönsamhet, säger de Meo i en intervju med franska tidningen Le Figaro.

De två cheferna pekar särskilt ut Frankrike, Italien och Spanien som länder där behovet av prisvärda småbilar är som störst. De säger att dessa länder därför bör ta täten i arbetet för att förändra regelverken. Renault och Stellantis (bland annat Opel, Peugeot, Citroën, Fiat) står tillsammans för omkring 30 procent av bilförsäljningen i Europa. Båda bolagen fokuserar på att bygga prisvärda modeller för europeiska köpare.

John Elkann och Luca de Meo.

Men enligt Luca de Meo har regelverken istället utformats för att gynna premiumtillverkare. Som BMW, Mercedes och delar av Volkswagen-gruppen som främst satsar på exportmarknader och dyrare bilar.
– För dem räknas Europa, men deras fokus ligger på export. I 20 års tid har deras logik format marknadsreglerna. Resultatet är att bilarna blivit allt mer komplexa, tyngre och dyrare – och de flesta har inte längre råd.

John Elkann fyller i att läget är allvarligt, med försäljningen av nya bilar i EU på historiskt låga nivåer. Enligt honom är det avgörande att mindre bilar får egna regler, annars kan tuffa nedskärningar i fabriker bli verklighet.
– I den takt det går nu, och om vi inte ändrar kursen, kommer vi tvingas fatta smärtsamma beslut kring vår produktion inom tre år, säger han.
LÄS MER: