Låg och sov – åtalas ändå för körning med blåljus

Kände verkstadsexperten Fredrik Grufman lånade ut företagets bil. Det slutade med att polisen stoppade bilen sedan den kört om andra bilar i ytterfilen med påslagna blåljus. Nu uppger profilen att han blivit åtalad – trots att han låg hemma och sov.
– Upptakten till detta är att en tidigare anställd lånade en av våra polis-lånebilar, återaktiverade blåljusen och lät en bekant köra om en civil polisbil med blåljusen påslagna, skriver Fredrik Grufman. 

Uppmärksammade verkstaden Grufman Bil importerade en äkta amerikansk polisbil. Den var helt original, med sirener, blåljus och hållare för hagelgevären. Blåljusen var dock avaktiverade. En av verkstadens tidigare anställda frågade om han fick låna bilen, en Ford Explorer med polismålning. Åkturen slutade inte som planerat och har nu gått vidare till domstol.
– Jag har blivit åtalad för föregivande av allmän ställning, samt brott mot fordonsförordningen i Attunda tingsrätt. Huvudförhandlingar hålls i november, skriver Fredrik Grufman själv på verkstadens Facebooksida.

Händelsen inträffade sjunde oktober förra året, några mil väster om Stockholm. Klockan kvart över ett på natten uppmärksammade en polispatrull på E18 vid Brunna i södergående riktning ett fordon som färdades snabbt, under en kort stund hade bilen också blåljus påslagna.

Polisen stoppade den amerikanska polisbilen efter att den kört i ytterfilen med påslagna blåljus. Kände bilprofilen Fredrik Grufman åtalas – trots att han låg hemma och sov när den utlånade bilen kördes.

Polispatrullen tog upp jakten och var tvungen att komma upp i 170 kilometer i timmen för att komma ifatt. Samtidigt ser poliserna att den misstänkta bilen återigen slår på blåljusen och lägger sig i vänsterfilen. Detta gör att andra trafikanter aktar sig och lägger sig i den högra filen för att lämna företräde för det man tror är ett utryckningsfordon.

– Patrull 35-9360 är en civil radiobil med civil personal. Vid färd på E18 observerades ett framförvarande fordon som färdades i hög hastighet och aktiverade en blåsljusanordning för att påkalla fri väg. Detta medförde att det fordon som var framför aktuellt fordon vek undan och lämnade fri väg, skriver polisen i sin förundersökning.

Enligt Grufman var blåljusen avaktiverade, det fanns dessutom en varningstext i bilen.

Polisen stoppade bilen i närheten av Kungsängen och undersökte bilen. De kom fram till att blåljusen startades genom en spak i mittkonsolen. Därför finns det ingen möjlighet att de kunnat sättas på av misstag. 
– Ljusrampen ska vara deaktiverad sedan registreringsbesiktningen för 3-4 år sedan, uppger Fredrik Grufman i förhör.

I bilen satt tre personer. Förutom föraren, även en tidigare anställd och ytterligare en vän till dem. Den misstänkta som körde bilen förnekar brott. I förhör hävdar han att  han inte trodde att blåljusen var påslagna. Inte heller de båda andra som var med i bilen hävdar att de visste detta.

Grufmans tidigare anställde säger sig ha sovit, medan deras tredje kamrat lekte med sin telefon. Poliserna tog bilen i beslag eftersom de vid händelsen inte kunde montera av ljusrampen utan att förstöra bilen. Senare fick Grufman tillbaka sin Sheriffbil. Men ljusrampen är kvar hos myndigheten.

Men nu får hela historien ett beskt efterspel. Fredrik Grufman äger företaget som äger bilen. Trots att han sannolikt låg hemma och sov och bevisligen inte satt i bilen vid händelsen ska det prövas i rätten vilket ansvar han haft för bilen.  Han kommer tillsammans med den som körde bilen att ställas till svars i Attunda tingsrätt. Övriga två passagerare är kallade som vittnen.
– Eftersom firman äger bilen och jag äger firman så slår det igenom skyddet av aktiebolaget och därför åtalas jag, skriver Fredrik Grufman. 

Enligt åtalet är det Fredrik Grufmans ansvar som ensam ägare till bilfirman att se till så att bilen inte framförs i trafiken med blåljus. Blåljuset på den amerikanska bilen är inte tillåtet i trafiken enligt svensk lag. Genom att han lånade ut bilen anser åklagaren att han visat uppsåt eller i minsta fall oaktsamhet.

– Eftersom jag är en offentlig person numera så är jag öppen och tydlig med detta. Jag anser att jag är oskyldig. Om så är fallet är upp till rätten att avgöra. Ber att få återkomma med eventuella uppdateringar, skriver Fredrik Grufman. 
LÄS MER: