Lagningen som förstör dina däck

Lagningsskum förstör däcket. Nya rön från Tyskland får stöd av svensk expert.
– Det är inte ekonomiskt försvarbart att försöka laga däcket sedan, säger Lasse Dahlqvist.

Den tyska motororganisationen ADAC har släppt en varning till alla bilägare. Det lagningsskum som ofta följer med moderna bilar eller säljs på mackar förstör ditt däck. Enligt tyska experterna är det omöjligt att reparera däcket senare om tätningsmedlet använts och du åker på en ekonomisk smäll. 
– Det går att reparera däcket om man använt lagningsskum. Men det är väldigt komplicerat och man måste få bort alla silikon för att lagningsdelarna ska fästa och det ska fungera ordentligt, säger däckexperten Lasse Dahlqvist.

I moderna bilar finns lagningsskum istället för de klassiska reservdäcken. Om bilägaren får punktering ska den spruta i det här medlet och sedan köra till första bästa verkstad. Problemet är att skummet kan förstöra däcket så att du måste köpa ett nytt. Har du en fyrhjulsdriven bil kan du åka på en hel uppsättning nya däck för över 10 000 kronor. 
– Det har med tillverkarna att göra. De jagar promille i vikt, allt för att bilarna ska vara så lätta som möjligt. Tidigare hade vi de här nödhjulen som man kunde sätta på. Det gick att köra ett visst antal mil och en begränsad hastighet. Sedan har vi fått det här skummet och det är inte alls bra, säger Lasse Dahlqvist.

Tyska ADAC varnar för att lagningsskum förstör däcket. Foto: Bara Alex

I lagningskum finns det silikon. Det gör att andra ämnen inte får fäste. Samtidigt är det väldigt svårt att bli av med. Därför gör det däcket nästan omöjligt att laga. 
– Det blir samma problem som när man ska  lacka om bilen. Om det finns silikon fäster inte lacken, det är ett helvete att ha med att göra.

I praktiken är det möjligt att laga ett däck som blivit skummat. Ändå är det långt ifrån alla däckverkstäder som gör det. Anledningen är att det blir otroligt dyrt och tar väldigt lång tid. Det har också visat sig att drivgasen från sprayen kan orsaka explosioner. Då blir det billigare och säkrare att köpa ett helt nytt däck istället. 
– Visst går det i princip att laga ett däck som man sprutat in lagningsskum i. Men det är så krävande och kostsamt på alla sätt att det inte är ekonomiskt försvarbart.

De som arbetar med däck håller sig på behörigt avstånd från lagningskum. Istället väljer de pålitliga och traditionella metoder ifall det skulle bli punktering.
– Alla som arbetar inom däckbranschen vet att man kan få punktering och då ber man om ett reservhjul eftersom lagningskskummet förstör däcket och det är svårare att laga en punktering sedan.

Så vad gör en bilägare som får punktering och inte har ett reservhjul?
– Du får använda skummet eller så kan man ringa till bärgaren. Eller så kan man i förväg skaffa sig ett reservhjul, säger Lasse Dahlqvist.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt