Auktoriserade firman krävde 3300 kronor för enkel reparation. Bilägaren lagade felet för 32 kronor.
– Min auktoriserade verkstad ville ha 1650 kronor styck för att byta ut knapparna på nyckeln, säger vår läsare.
I måndags berättade vi på Carup.se om en stor bilfirma som krävde 12000 kronor för att reparera en dragkrok. Senare lagade en mindre verkstad samma fel på 20 minuter och tog 300 kronor i betalt. Efter detta har en annan bilägare hört av sig.
– Jag har en Hyundai och det var problem med fjärrkontrollen. Då vände jag mig till en auktoriserad verkstad. De krävde mig på 1650 kronor stycket för att byta knapparna, berättar läsaren.
Priset gjorde honom förbaskad. Så dyrt kan inte en nyckel vara att laga, tänkte bilägaren. Han vände på klacken och gick hem för att forska om det gick att lösa på ett annat sätt.
– Jag sa till dem att det fick vara och tänkte försöka lösa det på ett annat sätt, säger bilägaren.
Då skrattade Hyundaiverkstaden åt honom. De avrådde mannen noggrant från att försöka sig på något sådant på egen hand.
– Då sa verkstadschefen till mig att det inte är möjligt. De menade att det sitter en transponder inne i nyckeln som är mycket känslig och det behöver göras av auktoriserad och utbildad personal, säger bilägaren.
Han gick raka vägen hem och började forska i saken. Ganska snabbt hittade han en instruktionsfilm på Youtube. Där visade en bilkunnig person tydligt hur man gör för att byta ut de gamla knapparna.
– Sedan köpte jag två stycken silikon-tastaturer på nätet, de kostade bara 16 kronor stycket. Tillsammans med instruktionsfilmen tog hela arbetet bara en halvtimme. Sedan var det klart och fungerar alldeles utmärkt, säger bilägaren.
Han var mycket nöjd med hela projektet. Bilägaren sparade inte bara pengar. Han visade också för alla andra att det går att spara pengar och laga enkla fel på egen hand.
– På det här sparade jag massor med pengar, det som skulle kostat över 3300 kronor slutade istället på 32 kronor, säger bilägaren.
Vi ringer och frågar en auktoriserad Hyundaiverkstäder om det här verkligen är ett rimligt pris. Och om inte var och en kan göra det här arbetet hemma själva för en mycket rimligare kostnad.
– Det är en intressant fråga, som märkesverkstad är man ofta ganska bakbunden av vad man kan göra och vilka delar som kan erbjudas kunden. Därför blir det lätt så här, säger en Hyundaimekaniker som vill vara anonym.
Mekanikern är inte alls förvånad över läsarens berättelse. Det är inte ovanligt att bilägare får betala alldeles för mycket för egentligen ganska enkla reparationer.
– Jag tror att många bilägare och kunder kan göra mycket själv för en billigare peng. Jag förstår att det är många som undrar. Men som sagt kan en auktoriserad verkstad inte göra så mycket mer än att följa instruktionerna från Hyundai, säger mekanikern.
Vi har sökt Hyundai Sverige för en kommentar. De har ännu inte svarat oss.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.