BYD gör storsatsning i Sverige. Kommer med ultrasnabb laddning på fem minuter.
BYD är redan störst i Kina. Nu växer elbilsjätten i rekordfart i Europa. Men i Sverige har tillväxten gått trögare – och det ska företaget nu ändra på. En helt ny nationell säljorganisation byggs upp. Målet är 80 återförsäljare i hela landet innan året är slut.
– Vi startar vår lokala verksamhet med ett internationellt tankesätt. Vi ska bygga bilar i Europa för Europa, säger Maria Grazia Davino, regiondirektör för BYD, till Elbilen.
BYD satsar också på sina hyllade Blade-batterier. Både i bilarna och i de supersnabba laddstationerna som kommer till Sverige nästa år. Tekniken ger extremt snabb laddning och kan snabbladda elbilar på bara fem minuter. BYD:s premiummärke Denza får tekniken, när bilen lanseras i Sverige nästa år. Med tekniken vill BYD verkligen visa vem de är.
– Vi ska inte sälja billiga bilar. BYD är ett teknikföretag som erbjuder produkter anpassade för marknaden och klimatet, säger Davino.
Sealion 7 blir hjärtat i BYDs satsning i Sverige. Med bilen vill företaget tvätta bort stämpeln som budgetmärke. SUV:en gör 0–100 km/h på 4,5 sekunder och klarar 482 km på en laddning. Och den är anpassad för Sveriges väder.
– Den svenska kunden har höga krav, vilket vi gillar. Bilen ska klara klimatet, vara rymlig och fungera för familj och jobb, säger Davino.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















